20-02-14

Vandaag wordt de Amerikaanse autocoureur Bobby Unser 80 jaar. Proficiat!

Vandaag, donderdag 20 februari 2014, wordt de op dinsdag 20 februari 1934 in Colorado Springs (Colorado) geboren autocoureur Bobby Unser 80 jaar. Proficiat!

The-1981-Indianapolis-500-Bobby-Unser.jpg

Bobby Unser

Bobby Unser is één van de meest succesvolle Amerikaanse autocoureurs. Hij is één van de tien piloten die de 500 Mijlen van Indianapolis minstens drie maal wist te winnen. Samen met zijn landgenoot Rick Mears is hij de enige coureur die dit wist te doen in drie verschillende decennia (1968, 1975, 1981).
In 1979 en 1980 eindigde hij als tweede in het CART-kampioenschap, het Amerikaanse equivalent van de Formule 1.

1000x1000.jpg

Bobby Unser wint in 1969 voor de eerste keer de Indianapolis 500

Indy75_018s.jpg

Bobby Unser wint in 1975 voor de tweede keer de Indianapolis 500

In 1968 nam hij deel aan de Grote Prijs van de Verenigde Staten Formule 1. Na 35 ronden moest hij zijn BRM aan de kant zetten met een opgeblazen motor. Het zou bij deze ene uitstap in de Formule 1 blijven.
Tenslotte is hij met 13 zeges ook recordhouder in aantal overwinningen in de legendarische Pikes Peak Hill Climb. Hij won er in 1956, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1964, 1966, 1968, 1969, 1974 en 1986.

Unser first in race for Pikes Peakµ.jpg


In 1981 was hij samen met Mario Andretti betrokken bij de controverse rond de Indianapolis 500 van dat jaar. Tijdens een gele-vlagperiode maakten beide piloten een pitstop en haalden, toen ze terug de baan opkwamen, respectievelijk acht en twee andere wagens in. Bobby Unser werd één plaats terug gezet in de uitslag zodat Mario Andretti de overwinning in de schoot kreeg geworpen. Het duurde bijna vijf maanden eer de uitspraak werd herzien en Bobby zijn zege terug kreeg. De hele zaak zou hem $1.000.000 gekost hebben.



De veelbesproken actie van Unser en Andretti tijdens de Indianapolis 500 van 1981

Aan het eind van dat jaar trok hij zich ontgoocheld terug uit de racerij. De wedstrijd blijft tot op de dag van vandaag de gemoederen verhitten en is de geschiedenis in gegaan als “De Onbesliste Indy 500”.

Andretti INdy 500 winner over UNser.jpg

Indy 500 controversy.jpg

 

unser.jpg

 

Bobby Unser is ook een lid van de bekende autosportfamilie Unser. Zijn broers Jerry Unser (1932-1959) en Al Unser Sr. (*1939), zijn zoon Robby Unser (*1968) en verschillende van zijn neven (Al Unser Jr. *1962, Johnny Unser *1958) racen ook.

Veel van zijn successen behaalde Bobby Unser in een wagen van het raceteam van Roger Penske. Zo behaalde hij zijn veel besproken zege in de Indy 500 van 1981 aan het stuur van een Penske.

Geboren op zaterdag 20 februari 1937 in Shaker Heights (Ohio) is het deze Roger Penske die vandaag 77 jaar wordt. Proficiat!

s1_1.jpg

Roger Penske



Roger Penske was eerst zelf een niet onaardig autopiloot maar in 1965 richtte hij zijn eigen raceteam op. Penske Racing was geboren. Penske was sindsdien actief in de meeste takken van de autosport zoals daar zijn: Formule 1, IndyCar, NASCAR, Can-Am, sportwagens e.a.
De lijst van piloten die voor hem reden is zo mogelijk nog indrukwekkender: Mark Donohue, Gary Bettenhausen, Gordon Johncock, Tom Sneva, Bobby Allison, Mario Andretti , Rick Mears, Bobby Unser, Al Unser, Danny Sullivan, Emerson Fittipaldi, Paul Tracy, Al Unser Jr., Gil de Ferran, Hélio Castroneves, Sam Hornish Jr., Ryan Briscoe, Will Power, A.J. Allmendinger, Juan Pablo Montoya e.a..
Zijn team won 15 keer de Indianapolis 500, elf keer het Indy Car Kampioenschap, één keer de Daytona 500, één keer het NASCAR kampioenschap, twee keer de Can-Am Series, één keer de 24 uren van Daytona en één keer de 12 uren van Sebring.

CanAm.jpg

George Follmer in de Porsche 917 van Penske Racing waarmee hij dat jaar het Can Am kampioenschap won

 

5CB46BE36DC8A113EC6EEFD13810.jpg

In 2008 wint Ryan Newman (#12) de 500 Mijlen van Daytona voor Penske Racing

HCastronevesIndy.jpg

In 2009 wint Roger Penske zijn (voorlopig) laatste Indianapolis 500 met de Braziliaan Hélio Castroneves



Tijdens de drie jaren dat Roger Penske actief was in de Formule 1 (1974-1976) overleed in 1975 de Amerikaan Mark Donohue aan de gevolgen van een crash tijdens de oefenritten voor de Grote Prijs van Oostenrijk Formule 1. Donohue bestuurde een March die was ingezet door het Team van Roger Penske.





Een ander dieptepunt in het leven van Roger Penske was de dood van de Uruguayaan Gonzalo Rodriguez aan het stuur van één van zijn wagens tijdens de trainingsritten op het circuit van Laguna Seca in 1999 en het dodelijk ongeval van de Canadees Greg Moore minder dan twee maanden later op de California Speedway in Fontana. Moore had die zomer een contract getekend om vanaf 2000 voor Roger Penske te gaan rijden.


18-02-14

Precies 35 jaar geleden werden de 21e 500 Mijlen van Daytona werden verreden.

Vandaag, dinsdag 18 februari 2014, is het precies 35 jaar dat op zondag 18 februari 1979 de 21e 500 Mijlen van Daytona werden verreden.
Nogal wat kenners beschouwen deze race als één van de belangrijkste wedstrijden in de geschiedenis van het stockcar racen. De race lag aan de basis van de huidige populariteit van deze sport die veruit de populairste autosporttak in de Verenigde Staten is en de vierde populairste sport in dat land.

Het weekend begon al dramatisch toen er tijdens de 300 Mijlsrace die op zaterdag werd gereden een zwaar ongeluk gebeurde waarvan Don Williams het ergste slachtoffer werd. De crash begon toen Freddie Smith de controle over zijn wagen verloor en werd aangereden door Joe Frasson wiens wagen vervolgens in brand vloog. Frasson werd vervolgens op volle snelheid geraakt door Delma Cowart. Don Williams reed vlak achter Cowart en probeerde de kettingbotsing te voorkomen. Zijn wagen kwam terecht te midden een regen van rondvliegend puin. Williams geraakte zwaar gewond aan hoofd en borst en belandde in een coma die meer dan tien jaar zou duren tot aan zijn dood op 21 mei 1989. Hij werd 42 jaar.




De 500 Mijlen van Daytona die een dag later, vandaag dus precies 35 jaar geleden, werden verreden was de eerste 500-mijlsrace die in zijn geheel live op de nationale televisie in de Verenigde Staten zou worden uitgezonden. Tot dan werd van de meeste races alleen het einde uitgezonden.
De race zag ook twee nieuwe innovatieve toepassingen van tv-camera's: De “in-car”-camera en de "speed shot" die beiden nu als vanzelfsprekend worden beschouwd in autosportverslaggeving.
Een meevaller voor CBS, dat voor de uitzending instond, was dat een groot gedeelte van het noordoosten en delen van het Midwesten van de Verenigde Staten getroffen werd door één van de zwaarste sneeuwstormen van de toen laatste 50 jaar waardoor veel meer mensen dan normaal de dag achter hun TV doorbrachten.

Na 199 ronden van telkens 2.5 mijl, goed voor bijna drie en halfuur racen, gingen Donnie Allison en Cale Yarborough wiel aan wiel de laatste ronde in. In een ultieme poging van Yarborough om Allison voorbij te geraken, raakten beide wagens elkaar verschillende malen om uiteindelijk samen net voor de laatste bocht in de muur te belanden. Yarborough zei hierover later de legendarische woorden: “He crashed me. So, hell, I crashed him back”. Onder de meeslepende TV-commentaar van David Hobbs en Ken Squier won Richard Petty, die met meer dan een halve ronde achterstand op de derde plaats lag, voor de zesde keer in zijn carrière de race door Darrell Waltrip met een autolengte voor te blijven.

 

Richard-Petty-9439013-1-402.jpg
Richard Petty


Ondertussen waren Donnie Allison en Cale Yarborough aan de andere kant van de piste in een stevige woordenwisseling gewikkeld. De gemoederen raakten totaal verhit nadat ook Bobby Allison, de broer van Donnie, zijn wagen ter hoogte van de heethoofden tot stilstand bracht en er een heus gevecht uitbrak tussen Yarborough en de beide broers Allison. 15 miljoen mensen over heel de Verenigde Staten konden alles live volgen en de dag erna was de race hét gespreksonderwerp op straat en de werkvloer en haalde de frontpagina van zowat alle kranten.

 

1979-daytona-500-fight1.jpg


Op dat moment besefte waarschijnlijk niemand dat deze gebeurtenissen het stock car-racen uit zijn schaduw hadden gehaald om in de daarop volgende decennia onder de vleugels van de overkoepelende NASCAR-organisatie uit te groeien tot één van de meest populaire en spectaculairste sporten in de Verenigde Staten.

Beide rijders kregen een boete van $80.000. Achteraf gezien hadden zij eigenlijk moeten beloond worden voor de publiciteit die ze het NASCAR racen hadden bezorgd.




Cale Yarborough zou de 500 Mijlen van Daytona nog twee keer winnen alvorens hij eind 1988 stopte met racen. Hij is nu 74.

1972%20Michigan%20Cale%20Yarborough%20in%20car.jpg
Cale Yarborough

 

Donnie Allison won geen enkele NASCAR race meer. In 1981 geraakte hij zwaar gewond bij een ongeluk tijdens een race op de Charlotte Motor Speedway.




Daarna reed hij niet veel races meer en stopte in de loop van 1988. Ook hij is nu 74 jaar.

 

da-002.jpg
Donnie Allison


Zijn broer Bobby won de Daytona 500 nog twee keer en werd in 1983 NASCAR kampioen. Hij reed zijn laatste NASCAR race in 1988 en is nu 76 jaar.

ba-001.jpg
Bobby Allison

 
Zijn twee zonen kwamen om het leven in een racewagen. Zijn jongste zoon Clifford was 27 toen hij in 1992 tijdens oefenritten op de Michigan International Speedway verongelukte. Zijn drie jaar oudere broer Davey kwam minder dan een jaar later om het leven toen zijn helikopter aan de Talladega Superspeedway crashte bij de landing. Zijn passagiers overleefden het ongeluk. Davey Allison zelf overleed een dag later aan zijn verwondingen. Hij werd 32 jaar. Een jaar eerder had hij de 500 Mijlen van Daytona gewonnen.

 

DaveyAllison.jpeg
Davey Allison


Ook winnaar Richard Petty kende zijn portie tegenslag. Zijn vader Lee had in 1959 de eerste Daytona 500 gewonnen, was drievoudig NASCAR kampioen en overleed in 2000 op 86-jarige leeftijd, drie dagen nadat zijn achterkleinzoon en Richard’s kleinzoon Adam Petty zijn debuut had gemaakt in het stockcar-racen. Adam verongelukte een maand later op slechts 19-jarige leeftijd aan de gevolgen van verwondingen opgelopen tijdens oefenritten voor de NASCAR race op de New Hampshire Motor Speedway onder de ogen van zijn vader Kyle die ook zou deelnemen aan de race. Richard Petty is nu 76 jaar oud.

 

BS-PETTY-A-SWEENEY.jpg
Drie van de vier generaties Petty:
V.l.n.r.: Adam, Kyle en Richard




11-02-14

Vandaag wordt de Britse autocoureur John Surtees 80 jaar. Proficiat!

Vandaag, dinsdag 11 februari 2014, wordt de op zondag 11 februari 1934 in Tatsfield (Surrey) geboren Britse autocoureur John Surtees 80 jaar. Proficiat!

John-Surtees_54391319914_54115221154_600_396.jpg

John Surtees


Surtees is na de nu 87-jarige Australiër Jack Brabham de oudste nog levende wereldkampioen Formule 1.
Van 1952 tot 1960 is hij actief als motorrijder en wint het Wereldkampioenschap 500cc vier maal (1956, 1958, 1959 en 1960). In die drie laatste Jaren wint hij ook het WK voor 350cc zodat hij in totaal zeven wereldtitels verzamelt in het motorrijden.

 

john_surtees_avon_1957-63.jpg


In 1960 maakt hij zijn debuut in de Formule 1 tijdens de Grote Prijs van Monaco. Anderhalve maand later behaalt hij in Engeland in nog maar zijn tweede Grote Prijs meteen de tweede plaats. Drie jaar later wint hij op de legendarische Nürburgring zijn eerst Grand Prix.

Surtees 1963.jpg

Overwinning op de Nürburgring in een Ferrari 156


Het jaar daarop wordt Surtees wereldkampioen Formule 1 in een Ferrari. Daardoor is hij de enige die er in slaagt om zowel op de motorfiets als in een Formule 1-auto wereldkampioen te worden.
Datzelfde jaar eindigt hij samen met Lorenzo Bandini (1935-1967) als derde in de 24 uren van Le Mans waardoor hij er mee voor zorgt dat de eerste drie plaatsen voor Ferrari zijn.
Surtees is actief in de Formule 1 van 1960 tot 1972. In 1966 start hij zijn eigen raceteam op waarmee hij aanvankelijk actief is in de Verenigde Staten. In 1970 zet hij de stap naar Formule 1. Tweemaal staan zijn wagens op het podium: in 1972 in Italië dankzij de tweede plaats van Surtees’ landgenoot Mike Hailwood(1940-1981), ook een gewezen wereldkampioen in het motorracen. Een jaar later wordt de Braziliaan Carlos Pace (1944–1977) derde in Oostenrijk. Surtees blijft met zijn F1 renstal actief tot 1978. Dan zet hij er door gebrek aan geld en resultaten een punt achter.

Pace in Surtees.jpg
Carlos Pace in de Grote Prijs van Oostenrijk


In 2006 maakt zijn zoon Henry zijn debuut als autopiloot. In 2009 neemt deze deel aan het Formule 2-kampioenschap maar op 19 juli slaat het noodlot toe op het circuit van Brands Hatch. Een losgekomen wiel van de gecrashte wagen van Jack Clarke botst op Henry’s helm. Later op de dag overleed John’s zoon aan zijn verwondingen. Hij was nauwelijks 18 jaar…


Het dodelijk ongeval van Henry Surtees



John Surtees was actief tijdens twee van de meest gevaarlijke decennia uit de geschiedenis van het auto –en motorracen en reed op legendarische maar levensgevaarlijke circuits zoals op Isle of Man, Dundrod, Assen, Francorchamps, Nürburgring, Monza, Le Mans en Solitude. Hij kwam er zonder kleerscheuren uit. Daardoor is het des te tragischer dat, in een tijdperk waarin de kans op dodelijke race ongevallen gevoelig is afgenomen, zijn zoon het leven liet op een racebaan.

Hailwood en Cecotto.jpg

Mike Hailwood en Johnny Cecotto

Surtees was niet de enige succesvolle motorracer die ook zijn kans waagde als autocoureur. We haalden Mike Hailwood al aan maar verder denken we aan de Venezolaan Johnny Cecotto (*1956) die tussen 1983 en 1984 23 Grote Prijzen F1 reed, Wayne Gardner (*1959) en Gregg Hansford (1952-1995) die actief werden in het Australische Toerwagenracen en Eddie Lawson (*1958) bracht het tot in de Amerikaanse CART-Series.

14:12 Gepost door dutje in autosport | Permalink | Commentaren (0) | Tags: surtees |  Facebook |

24-04-13

Woensdag 24 april 1963: 50 jaar geleden won België met 5-1 van toenmalig wereldkampioen Brazilië

Vandaag, woensdag 24 april 2013, is het precies 50 jaar geleden dat op woensdag 24 april 1963 de Belgische Nationale voetbalploeg in een vriendschappelijke partij met 5-1 won van toenmalig wereldkampioen Brazilië.
Brazilië, dat aantrad zonder een geblesseerde Pele, stond na 21’ al met 4-0 achter. Al na 3’ moest de Braziliaanse doelman Gilman een bal van Jacky Stockman (Anderlecht) uit zijn doel oprapen. Na een own-goal van Altair Gomes en doelpunten van Paul Van Himst (Anderlecht) en nog eens Stockman stond het 4-0. Net voor de rust maakte Waldir "Quarentinha" Lebrego de 4-1 voor de Brazilianen.
Na de rust gingen de Belgen op hun elan door en Stockman legde in de 56' met zijn derde doelpunt de eindcijfers vast: 5 - 1.

Belgie-Brazilie 5-1.jpg

De andere Belgen op het veld waren doelman Jean Nicolay (Standard Luik), Jef Vliers (Standard Luik), Guy Raskin (Beerschot VAC), Pierre Hanon (Anderlecht), Laurent Verbiest (Anderlecht), Martin Lippens (RSC Anderlecht), Léon Semmeling (Standard Luik), Paul Van Den Berg (Union Saint-Gilloise) en Wilfried Puis (Anderlecht).
Martin Lippens is nu 78 jaar. Raskin, Hanon en Van Den Berg zijn 76, Nicolay is 75, Stockman 74 jaar, Semmeling 73 en Van Himst is 69 jaar.
Verbiest overleed nog geen drie jaar later op 2 februari 1966 na een auto-ongeluk. Wilfried Puis overleed in 1981 aan een slepende ziekte en Vliers in 1994.

23-03-13

Zaterdag 23 maart 1963: 50 jaar geleden werden de 12de 12 uren van Sebring verreden.

Vandaag, zaterdag 23 maart 2013, is het precies 50 jaar geleden dat op zaterdag 23 maart 1963 de 12de 12 uren van Sebring werden verreden.

_Sebring-1963-03-23.jpg

De wedstrijd ging van start onder een bewolkte en koude hemel.

Sebring start 1.jpg

Sebring start.jpg

#20 Jaguar E-type Jaguar van Bruce McLaren die 8e zou worden, #14 Shelby Cobra van stockcar rijder Fireball Roberts,  #24 Ferrari 250 GTO van Roger Penske die 4e zou worden en #18 van Pedro Rodriguez en Graham Hill die derde zou worden


Na 12 uren racen, waarin 1749km werden afgelegd, wonnen de Brit John Surtees en de Italiaan Ludovico Scarfiotti in een Ferrari 250P deze bekende uithoudingsrace voor hun ploeggenoten Willy Mairesse uit België en de Italianen Nino Vaccarella –die de wedstrijd in 1970 zou winnen- en Lorenzo Bandini.

winnende Ferrari Sebring.jpg

De winnende Ferrari

De Mexicaan Pedro Rodriguez en de Brit Graham Hill werden in een Ferrari 330 van het Amerikaanse N.A.R.T. team derde.

Krantenartikel Sebring.jpg




John Surtees is vandaag 79 jaar. Ludovico Scarfiotti kwam in 1968 om het leven tijdens een heuvelklimwedstrijd in het Duitse Berchtesgaden.
Nino Vaccarella is drie weken geleden 80 jaar geworden, Willy Mairesse pleegde in 1969 in Oostende zelfmoord en Lorenzo Bandini verongelukte in 1967 tijdens de Grote Prijs van Monaco.
Pedro Rodriguez kwam in 1971 om het leven op de Norisring en Graham Hill vond 1975 de dood bij een vliegtuigcrash.

07-03-13

Donderdag 7 maart 2013: de Amerikaanse autopilote Janet Guthrie wordt 75 jaar!

Vandaag, donderdag 7 maart 2013, wordt de op 7 maart 1938 in Iowa geboren Amerikaanse autopilote Janet Guthrie 75 jaar! Proficiat!

Janet Guthrie.jpg


Guthrie was op 20 februari 1977 de eerste vrouw die deelnam aan de 500 Mijlen van Daytona en op 29 mei van datzelfde jaar de eerste vrouw die deelnam aan de 500 Mijlen van Indianapolis.

Janet Guthrie in Daytona in 1977.jpg
Janet Guthrie in Daytona in 1977

Janet Guthrie in Indianapolis in 1977.jpg
Janet Guthrie in Indianapolis in 1977



In Daytona eindigde ze als 12e, in Indianapolis moest ze na 27 ronden de strijd staken na technische problemen aan haar Lightning-Offy. In 1978 finishte ze in Indianpolis op een mooie 9e plaats maar het jaar daarop moest ze al na drie ronden opgeven technische problemen aan haar Lola-Cosworth. In 1980 kon ze zich niet meer kwalificeren. Eerder dat jaar was ze wel nog als 11e geëindigd in de Daytona 500.

Janet Guthrie Nu.jpg
Janet Guthrie nu

Guthrie kreeg navolging. In Daytona finishte Shawna Robinson in 2002 als 24e en Danica Patrick eindigde vorig jaar als 38e maar startte op 24 februari van dit jaar als allereerste vrouw ooit vanop de eerste startplaats om als 8e over de meet te komen. Het beste resultaat ooit van een vrouw in de Daytona 500!

Shawna Robinson.jpg
Shawna Robinson

Danica Patrick Daytona.jpg
Danica Patrick in Daytona

1168px-Danica_Patrick_2009_Indy_500_Pole_Day.JPG
Danica Patrick in Indianapolis


In Indianapolis schreef de Zuid-Afrikaanse Desiré Wilson zich driemaal in (1982, 1983 en 1984) maar kon zich geen enkele keer kwalificeren.
De Amerikaanse Lyn St. James nam tussen 1992 en 2000 zeven maal deel met als beste resultaat een 11e plaats in 1992.

Lyn St James.jpg
Lyn St. James


Haar landgenote Sarah Fisher nam tussen 2000 en 2001 negen maal deel maar kwam nooit verder dan een 17e plaats.

Sarah Fisher.jpg
Sarah Fisher


De Venezolaanse Milka Duno nam tussen 2007 en 2010 drie maal deel maar deed nooit beter dan de 19e plaats.

Milka Duno.jpg
Milka Duno


De Zwitserse Simona de Silvestro nam de voorbije drie jaar deel en kwam bij haar eerste deelname in 2010 als 14e over de eindstreep, tot op heden haar beste resultaat.

Simona de Silvestro.jpg
Simona de Silvestro


Ook de Braziliaanse Ana Beatriz was er de voorbije drie jaar bij en eindigde zowel in 2010 als in 2011 als 21e.

Ana Beatriz.jpg
Ana Beatriz


De Britse Pippa Mann werd in 2011 20e en haar landgenote Katherine Legge kwam vorig jaar als 22e over de meet.

Pippa Mann.jpg
Pippa Mann

 

Katherine Legge.jpg
Katherine Legge


Het meest succesvol was ook hier de Amerikaanse Danica Patrick. Zij debuteerde in 2005 in de Indy 500 en nam zeven maal op rij deel. In 2009 eindigde ze als derde, het beste resultaat ooit van een vrouw in de Indianapolis 500.
Sinds 2007 stonden er altijd minstens drie vrouwen aan de start van de 500 Mijlen van Indianapolis, in 2010 en 2011 zelfs vier.

06-03-13

Woensdag 6 maart 2013: 50 jaar geleden was het Anderlecht-Dundee

Op woensdag 6 maart 1963, vandaag precies 50 jaar geleden, speelde Anderlecht thuis zijn heenmatch in de kwartfinales van de Europabeker voor Landskampioenen tegen het Schotse Dundee.

Anderlecht was onder de Franse trainer Pierre Sinibaldi aan een sterke Europese campagne bezig. In de voorronde had paars-wit niemand minder dan het grote Real Madrid uitgeschakeld. De Brusselaars waren in september 1962 in het Madrileense Santiago Bernabéu Stadium 3-3 gelijk gaan spelen tegen de ploeg van o.a. Alfredo Di Stéfano en Francisco Gento. Anderlecht had dankzij doelpunten van Jef Jurion en Jean-Pierre Janssens een 2-0 achterstand rechtgezet. In de 68’ scoorde de legendarische Di Stéfano de 3-2 maar op 10’ van het einde maakte Jacky Stockman gelijk.
In de terugmatch won Anderlecht met 1-0 van Real Madrid dankzij opnieuw een doelpunt van Jef Jurion.
Op 24 oktober 1962 moest Anderlecht voor de eerste ronde van EC1 naar Bulgarije voor de heenmatch bij Rode Ster Belgrado. Jef Jurion maakte niet alleen de gelijkmaker maar trapte Anderlecht zelfs op voorsprong. Op 5’ van het einde maakte Dimitar Yakimov de 2-2 gelijkmaker.
Bij de terugmatch in Brussel zorgde Martin Lippens met twee penaltydoelpunten voor de kwlaificatie voor de kwartfinales.

Jef Jurion.jpg
Jef Jurion


De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen die woensdagavond 50 jaar geleden. Maar Anderlecht werd door de Schotten weggespeeld en moest met een 1-4 thuisnederlaag teleurgesteld afdruipen. De tegengoal op strafschop van Martin Lippens was maar een schrale toost.

Anderlecht - Dundee 1.jpg

Anderlecht - Dundee 2.jpg

Anderlecht - Dundee foto.jpg


Misschien zat de vriendschappelijke interland van drie dagen eerder in Nederland daar voor iets tussen? De Rode Duivels wonnen er onder toenmalig bondscoach Constant Vanden Stock vrij makkelijk met slechts 0-1 maar dat acht van de elf Belgen spelers van Anderlecht waren (Georges Heylens, Jean Cornelis, Pierre Hanon, Laurent Verbiest, Martin Lippens, Jacques Stockman, Paul Van Himst en Wilfried Puis) zal de ploeg drie dagen later zeker geen goed gedaan hebben.


Zou Anderlecht dit een week later in het Dens Park Stadion van Dundee kunnen rechtzetten?

De vraag is in hoeverre nogal wat mensen die avond enig leedvermaak hadden met de zware nederlaag van de Brusselaars. Anderlecht had namelijk op de valreep beslist dat de match in België niet rechtstreeks op TV mocht komen en dit in tegenstelling tot eerdere afspraken. Blijkbaar had BRT te vroeg aangekondigd dat de Cupmatch op TV zou worden uitgezonden waardoor Anderlecht vreesde voor minder inkomsten uit toegangskaartjes.
In het buitenland kwam de wedstrijd opverigens wel rechtstreeks op de buis.

Anderlecht - Dundee niet op TV.jpg

04-03-13

Maandag 4 maart 2013: de voormalige Italiaanse autocoureur Nino Vaccarella wordt 80 jaar.

Vandaag, maandag 4 maart 2013, wordt de op 4 maart 1933 in het Siciliaanse Palermo geboren voormalige Italiaanse autocoureur Nino Vaccarella 80 jaar! Proficiat!

Vaccarella,_Nino_1972-07-07.jpgNino Vaccarella


Als geboren Siciliaan groeide Vaccarella uit tot één van de bekendste deelnemers van de Targa Florio, de legendarische race die tussen 1906 en 1977 jaarlijks plaatsvond op een Siciliaans stratencircuit dat een lengte had van 72km. Samen met zijn landgenoot Umberto Maglioli (1953, 1956 en 1968) en de Belg Olivier Gendebien (1958, 1961, 1962) is hij de enige rijder die deze klassieker driemaal wist te winnen.
Tussen 1957 en 1975 nam hij 17 keer deel aan de Targa Florio. In 1960 vormde hij in een Maserati Tipo 61 ploeg met de legendarische Umberto Maglioli. Zij werden door technische problemen tot opgave gedwongen terwijl ze aan de leiding lagen.

Targa-Florio'60large.jpg

Targa Florio 1960

Tussen 1961 en 1965 nam Vaccarella deel aan vier Grote Prijzen die meetelden voor het wereldkampioenschap Formule 1. Hij dat dat in vier verschillende wagens (De Tomaso, Porsche, Lotus en Ferrari) en telkens met een andere motor (Alfa Romeo, Porsche, Climax en Ferrari).
Zijn beste resultaat in een F1-wagen boekte hij echter in de Coppa Italia van 1961, een wedstrijd die niet meetelde voor het WK, waarin hij in en Cooper-Maserati als derde finishte achter zijn landgenoten Giancarlo Baghetti en Ernesto Prinoth.
Zijn beste resultaat in een het wereldkampioenschap Formule 1 haalt hij in de Grand Prix van Italië van 1962 waar hij in een rood geschilderde Lotus-Climax als negende weet te eindigen.

GP Italië 1962.jpg

Grand Prix van Italië 1962


In 1964 boekt hij zijn grootste succes als hij samen met de Fransman Jean Guichet in een Ferrari 275P de 24 uur van Le Mans wint.

Krant Le Mans.jpg

 

Le Mans 1964.jpg

24 uren van Le Mans 1964


Een jaar later wint Vaccarella voor het eerst de Targa Florio. Samen met zijn landgenoot Lorenzo Bandini legt hij in een Ferrari 275 P2 de 720km af in iets meer dan 7 uren.

targoflorio65.jpg

Targa Florio 1965

Later dat jaar neemt hij als officiële rijder van het Ferrari team –samen met John Surtees en zijn Targa Florio copiloot Lorenzo Bandini- deel aan de Grote Prijs van Italië Formule 1. Kort voor het einde van de race begeeft zijn motor het maar hij wordt toch nog als twaalfde geklasseerd.

In 1966 neemt hij opnieuw met Bandini deel aan de Targa Florio. In een Ferrari 330 rijden zee en groot deel van de wedstrijd aan de leiding tot Vaccarella, aangemoedigd door het enthousiasme van zijn Siciliaanse supporters, met de handen wuift en daardoor de controle over het stuur verliest. Hij komt tot stilstand tegen een muur waarop door supporters geschreven was: “Viva Nino”…

1966TAR230_car2.JPG

Targa Florio 1966



In 1970 wint Nino Vaccarella in een Ferrari 512 S samen met Ignazio Giunti en Mario Andretti de 12 uren van Sebring.

Sebirng 1971.jpg

12 uren van Sebring 1971


Een jaar later wint hij samen met zijn Nederlandse copiloot Toine Hezemans in een Alfa Romeo T33/3 voor de tweede keer de Targa Florio.

Targa Florio 1971.jpg

Targa Florio 1971


Hij doet het nog één keer over in 1975 met Arturo Merzario in een Alfa Romeo 33 maar toen telde de te gevaarlijk geworden race al niet meer mee voor het wereldkampioenschap voor sportwagens.

Nino Vaccarella is de vijfde oudste nog levende winnaar van de 24 uren van Le Mans:
1. José Froilán González (90), winnaar van de 24 uren van Le Mans in 1954
2. Jean Guichet (85), winnaar van de 24 uren van Le Mans in 1964.
3. Hans Herrmann (85), winnaar 24 uren van Le Mans in 1970
4. Dan Gurney (81), winnaar van de 24 uren van Le Mans in 1967
5. Nino Vaccarella (80), winnaar van de 24 uren van Le Mans in 1964

02-03-13

Zaterdag 2 maart 1963: 50 jaar geleden won René Van Meenen de Omloop Het Volk!

Vandaag, zaterdag 2 maart 1963, is het precies 50 jaar geleden dat op zaterdag 2 maart 1963 onze landgenoot Rene Van Meenen de Omloop Het Volk won, de openingsklassieker van het Belgische wielerseizoen. Hij ging zijn medevluchters Ludo Janssens, Jean-Baptiste Claes en Frans Van Immerseel vooraf.

Piet van Est tiende in circuit Het Volk.jpg

Voor de renner uit Drongen was het, samen met zijn etappezege in de Ronde van Spanje van 1961, de mooiste zege uit zijn carrière.

Rene Van Meenen.jpg

Rene Van Meenen

De als tweede geëindigde Ludo Janssens had het jaar daarvoor de Brabantse Pijl gewonnen.
Jean-Baptiste Claes, die als derde over de meet kwam, was het jaar daarvoor als tweede geëindigd in de Omloop Het Volk. Eerder had hij al etappezeges behaald in Dauphine Libere (1961) en de Vierdaagse van Duinkerken (1962).
Twee minuten later won Jos Dewit de sprint om de vijfde plaats van een groepje van zo'n 20 man.

Jos Dewit.JPG

Jos Dewit

Dewit, die als amateur in 1960 nog Provinciaal Kampioenschap van Brabant was geworden, had aan het einde van zijn carrière o.a. de Druivenkoers (1962) en de Ronde van Limburg (1964) op zijn erelijst staan.

Toch zou hij vanaf het midden van de jaren '70 bekendheid verwerven als de vaste motard van de VRT-wielercommentatoren of de cameramannen. Deze man met de grote snor uit Kessel-Lo moest in 2010 noodgedwongen stoppen omdat de Belgische Wielerbond maar een vergunning aflevert tot zeventig jaar.

jokke2.jpg

"Jokke" Dewit

De vader van Jos, Arthur Dewit, was tussen 1926 en 1928 ook wielrenner. Hij overleed op 12 januari 1982 op 79-jarige leeftijd.

DE WIT Arthur.JPG

Arthur Dewit

René Van Meenen is nu 82 jaar, Janssens is 70 jaar, Claes is 76 en Van Immerseel 72. Jos Dewit wordt op het einde van de maand 74 jaar.

26-02-13

Dinsdag 26 februari 2013: Robert La Caze wordt 96 jaar!

Vandaag, dinsdag 26 februari 2013, wordt de op 26 februari 1917 in Parijs geboren Frans-Marokkaanse Formule 1-coureur Robert La Caze 96 jaar! Proficiat!
Na de dood van Paul Pietsch op 100-jarige leeftijd op 31 mei 2012 is La Caze de oudst nog levende Formule 1-coureur.

Robert La Caze.jpg
Robert La Caze

Robert La Caze reed weliswaar slechts één Grote Prijs. Hij had in de jaren '50 al aan verschillende autowedstrijden in Marokko deelgenomen waarbij hij races zoals de GP van Marrakesh (1954) en de GP van Agadir (1955) op zijn naam had geschreven.

Robert Lacaze - Lancia.jpg

1953 GP Agadir Tweede in Lancia.jpg
Tweede plaats in de Grand Prix van Agadir van 1953

 

Agadir 1954.jpg
Voor de Grand Prix van Agadir van 1954 die hij zou winnen

Hij was dan ook al 41 jaar toen hij op 19 oktober 1958 in een Formule 2 Cooper T45-Climax aan de start verscheen van de Grote Prijs van Marokko in Casablanca. Vertrokken van op de 23e startplaats van in totaal 25 deelnemers eindigde hij na meer dan twee uur wedstrijd op de 14e plaats met vijf ronden achterstand op winnaar Stirling Moss.

1958 Marokko.jpg
De start van de Grote Prijs van Marokko 1958

De Marokkaanse Grand Prix zou maar één keer georganiseerd worden. Het was trouwens in deze wedstrijd dat de Brit Stuart Lewis-Evans zo zwaar gewond raakte bij een ongeval dat hij zes dagen later aan de gevolgen ervan zou overlijden.

Robert La Caze nam ook nog driemaal deel aan de 24 uren van Le Mans. In 1957 nam hij deel met Charles de Clareur in een Gordini T15S maar moest al na drie ronden opgeven. In 1959 en 1960 vormde hij met Jean Kerguen ploeg in een Porsche maar moest ook nu telkens vroegtijdig de strijd staken.
In 1954 en 1967 won hij wel de Rally van Marokko, telkens in een Simca Aronde.

Robert La Caze's landgenoot Robert Manzon is slechts 45 dagen jonger maar stond wel al in 1950 aan de start van een Grote Prijs Formule 1. Hij reed in totaal 28 Grote Prijzen.

De oudst nog levende Formule 1-piloten:
1. Robert La Caze (96)
2. Robert Manzon (95)
3. Andre Guelfi (93)
4. Eric Thompson (93)
5. Tony Gaze (93)
6. Tony Crook (93)
7. Kenneth McAlpine (92)
8. Al Pease (91)
9. José Froilán González (90)
10. Hernando da Silva Ramos (87)

15:25 Gepost door dutje in autosport | Permalink | Commentaren (0) | Tags: robert la caze, robert manzon |  Facebook |