22-02-14

Vandaag wordt de Oostenrijkse autocoureur Niki Lauda 65 jaar. Proficiat!

Vandaag, zaterdag 22 februari 2014, wordt de op dinsdag 22 februari 1949 in Wenen geboren Oostenrijkse autocoureur Niki Lauda 65 jaar. Proficiat!

Lauda vroeger en nu.jpg

Lauda is op dit moment de achtste oudste nog levende wereldkampioen Formule 1 na Jack Brabham (87), John Surtees (80), Jackie Stewart (74), Mario Andretti (73), Alan Jones (67), Emerson Fittipaldi (67) en Keke Rosberg (65 jaar en vader van huidig Formule 1-piloot Nico Rosberg).
Met zijn drie wereldtitels (1975, 1977, 1984) is Lauda één van de negen autopiloten die minstens drie maal wereldkampioen Formule 1 werden. De anderen zijn Michael Schumacher (7x), Alain Prost (4x), Sebastian Vettel (4x) en Jack Brabham, Nelson Piquet, Ayrton Senna en Jackie Stewart die allen ook driemaal wereldkampioen werden.
Samen met Alain Prost is Lauda één van de twee wereldkampioenen die na afscheid te hebben genomen van het Formule 1-racen een comeback maakten en nog eens wereldkampioen werden.
Lauda was, toen hij in 1975 voor het eerst wereldkampioen werd, met zijn 26 jaar de tweede jongste wereldkampioen uit de geschiedenis na Emerson Fittipaldi die 25 was. Ondertussen kwamen wel Sebastian Vettel, Lewis Hamilton en Fernando Alonso die allemaal nog jonger waren.
Toen hij in 1984 voor het laatst de wereldtitel behaalde was hij 35 jaar, de negende oudste wereldkampioen ooit.
In 1984 werd Niki Lauda wereldkampioen met een half puntje voorsprong op Alain Prost. Dat is nog steeds een record. In 1976 verloor hij de wereldtitel van James Hunt met slechts één puntje.


18:16 Gepost door dutje in autosport | Permalink | Commentaren (0) | Tags: niki lauda, alain prost |  Facebook |

21-02-14

Vandaag zou de Belgische atleet Ivo Van Damme 60 jaar geworden zijn.

Vandaag, vrijdag 21 februari 2014, zou de op zondag 21 februari 1954 in Brussel geboren Belgische atleet Ivo Van Damme 60 jaar geworden zijn. Hij overleed op woensdag 29 december 1976 in het Franse Bollène op 22-jarige leeftijd aan de gevolgen van een verkeersongeluk.

België rouwt om Ivo van Damme.jpg

 

 Ivo van Damme (2).jpg
Het graf van Ivo Van Damme in Veltem bij Leuven



Op de Olympische Spelen van Montreal in 1976 behaalde hij twee zilveren medialles: één op de 800m achter de Cubaan Alberto Juantorena en een tweede op de 1500m achter de Nieuw-Zeelander John Walker.



Aan het eind van dat jaar werd Van Damme in België verkozen tot Sportman van het jaar.
Het Belgische records op de 800m staat nog altijd op zijn naam.

Ivo Van Damme verongelukte op de terugweg van een trainingskamp in Zuid-Frankrijk.
Tot op de dag van vandaag wordt elk jaar de tot een prestigieuze atletiekmeeting uitgegroeide Memorial Van Damme gehouden.

20-02-14

Vandaag wordt de Amerikaanse autocoureur Bobby Unser 80 jaar. Proficiat!

Vandaag, donderdag 20 februari 2014, wordt de op dinsdag 20 februari 1934 in Colorado Springs (Colorado) geboren autocoureur Bobby Unser 80 jaar. Proficiat!

The-1981-Indianapolis-500-Bobby-Unser.jpg

Bobby Unser

Bobby Unser is één van de meest succesvolle Amerikaanse autocoureurs. Hij is één van de tien piloten die de 500 Mijlen van Indianapolis minstens drie maal wist te winnen. Samen met zijn landgenoot Rick Mears is hij de enige coureur die dit wist te doen in drie verschillende decennia (1968, 1975, 1981).
In 1979 en 1980 eindigde hij als tweede in het CART-kampioenschap, het Amerikaanse equivalent van de Formule 1.

1000x1000.jpg

Bobby Unser wint in 1969 voor de eerste keer de Indianapolis 500

Indy75_018s.jpg

Bobby Unser wint in 1975 voor de tweede keer de Indianapolis 500

In 1968 nam hij deel aan de Grote Prijs van de Verenigde Staten Formule 1. Na 35 ronden moest hij zijn BRM aan de kant zetten met een opgeblazen motor. Het zou bij deze ene uitstap in de Formule 1 blijven.
Tenslotte is hij met 13 zeges ook recordhouder in aantal overwinningen in de legendarische Pikes Peak Hill Climb. Hij won er in 1956, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1964, 1966, 1968, 1969, 1974 en 1986.

Unser first in race for Pikes Peakµ.jpg


In 1981 was hij samen met Mario Andretti betrokken bij de controverse rond de Indianapolis 500 van dat jaar. Tijdens een gele-vlagperiode maakten beide piloten een pitstop en haalden, toen ze terug de baan opkwamen, respectievelijk acht en twee andere wagens in. Bobby Unser werd één plaats terug gezet in de uitslag zodat Mario Andretti de overwinning in de schoot kreeg geworpen. Het duurde bijna vijf maanden eer de uitspraak werd herzien en Bobby zijn zege terug kreeg. De hele zaak zou hem $1.000.000 gekost hebben.



De veelbesproken actie van Unser en Andretti tijdens de Indianapolis 500 van 1981

Aan het eind van dat jaar trok hij zich ontgoocheld terug uit de racerij. De wedstrijd blijft tot op de dag van vandaag de gemoederen verhitten en is de geschiedenis in gegaan als “De Onbesliste Indy 500”.

Andretti INdy 500 winner over UNser.jpg

Indy 500 controversy.jpg

 

unser.jpg

 

Bobby Unser is ook een lid van de bekende autosportfamilie Unser. Zijn broers Jerry Unser (1932-1959) en Al Unser Sr. (*1939), zijn zoon Robby Unser (*1968) en verschillende van zijn neven (Al Unser Jr. *1962, Johnny Unser *1958) racen ook.

Veel van zijn successen behaalde Bobby Unser in een wagen van het raceteam van Roger Penske. Zo behaalde hij zijn veel besproken zege in de Indy 500 van 1981 aan het stuur van een Penske.

Geboren op zaterdag 20 februari 1937 in Shaker Heights (Ohio) is het deze Roger Penske die vandaag 77 jaar wordt. Proficiat!

s1_1.jpg

Roger Penske



Roger Penske was eerst zelf een niet onaardig autopiloot maar in 1965 richtte hij zijn eigen raceteam op. Penske Racing was geboren. Penske was sindsdien actief in de meeste takken van de autosport zoals daar zijn: Formule 1, IndyCar, NASCAR, Can-Am, sportwagens e.a.
De lijst van piloten die voor hem reden is zo mogelijk nog indrukwekkender: Mark Donohue, Gary Bettenhausen, Gordon Johncock, Tom Sneva, Bobby Allison, Mario Andretti , Rick Mears, Bobby Unser, Al Unser, Danny Sullivan, Emerson Fittipaldi, Paul Tracy, Al Unser Jr., Gil de Ferran, Hélio Castroneves, Sam Hornish Jr., Ryan Briscoe, Will Power, A.J. Allmendinger, Juan Pablo Montoya e.a..
Zijn team won 15 keer de Indianapolis 500, elf keer het Indy Car Kampioenschap, één keer de Daytona 500, één keer het NASCAR kampioenschap, twee keer de Can-Am Series, één keer de 24 uren van Daytona en één keer de 12 uren van Sebring.

CanAm.jpg

George Follmer in de Porsche 917 van Penske Racing waarmee hij dat jaar het Can Am kampioenschap won

 

5CB46BE36DC8A113EC6EEFD13810.jpg

In 2008 wint Ryan Newman (#12) de 500 Mijlen van Daytona voor Penske Racing

HCastronevesIndy.jpg

In 2009 wint Roger Penske zijn (voorlopig) laatste Indianapolis 500 met de Braziliaan Hélio Castroneves



Tijdens de drie jaren dat Roger Penske actief was in de Formule 1 (1974-1976) overleed in 1975 de Amerikaan Mark Donohue aan de gevolgen van een crash tijdens de oefenritten voor de Grote Prijs van Oostenrijk Formule 1. Donohue bestuurde een March die was ingezet door het Team van Roger Penske.





Een ander dieptepunt in het leven van Roger Penske was de dood van de Uruguayaan Gonzalo Rodriguez aan het stuur van één van zijn wagens tijdens de trainingsritten op het circuit van Laguna Seca in 1999 en het dodelijk ongeval van de Canadees Greg Moore minder dan twee maanden later op de California Speedway in Fontana. Moore had die zomer een contract getekend om vanaf 2000 voor Roger Penske te gaan rijden.


18-02-14

Precies 35 jaar geleden werden de 21e 500 Mijlen van Daytona werden verreden.

Vandaag, dinsdag 18 februari 2014, is het precies 35 jaar dat op zondag 18 februari 1979 de 21e 500 Mijlen van Daytona werden verreden.
Nogal wat kenners beschouwen deze race als één van de belangrijkste wedstrijden in de geschiedenis van het stockcar racen. De race lag aan de basis van de huidige populariteit van deze sport die veruit de populairste autosporttak in de Verenigde Staten is en de vierde populairste sport in dat land.

Het weekend begon al dramatisch toen er tijdens de 300 Mijlsrace die op zaterdag werd gereden een zwaar ongeluk gebeurde waarvan Don Williams het ergste slachtoffer werd. De crash begon toen Freddie Smith de controle over zijn wagen verloor en werd aangereden door Joe Frasson wiens wagen vervolgens in brand vloog. Frasson werd vervolgens op volle snelheid geraakt door Delma Cowart. Don Williams reed vlak achter Cowart en probeerde de kettingbotsing te voorkomen. Zijn wagen kwam terecht te midden een regen van rondvliegend puin. Williams geraakte zwaar gewond aan hoofd en borst en belandde in een coma die meer dan tien jaar zou duren tot aan zijn dood op 21 mei 1989. Hij werd 42 jaar.




De 500 Mijlen van Daytona die een dag later, vandaag dus precies 35 jaar geleden, werden verreden was de eerste 500-mijlsrace die in zijn geheel live op de nationale televisie in de Verenigde Staten zou worden uitgezonden. Tot dan werd van de meeste races alleen het einde uitgezonden.
De race zag ook twee nieuwe innovatieve toepassingen van tv-camera's: De “in-car”-camera en de "speed shot" die beiden nu als vanzelfsprekend worden beschouwd in autosportverslaggeving.
Een meevaller voor CBS, dat voor de uitzending instond, was dat een groot gedeelte van het noordoosten en delen van het Midwesten van de Verenigde Staten getroffen werd door één van de zwaarste sneeuwstormen van de toen laatste 50 jaar waardoor veel meer mensen dan normaal de dag achter hun TV doorbrachten.

Na 199 ronden van telkens 2.5 mijl, goed voor bijna drie en halfuur racen, gingen Donnie Allison en Cale Yarborough wiel aan wiel de laatste ronde in. In een ultieme poging van Yarborough om Allison voorbij te geraken, raakten beide wagens elkaar verschillende malen om uiteindelijk samen net voor de laatste bocht in de muur te belanden. Yarborough zei hierover later de legendarische woorden: “He crashed me. So, hell, I crashed him back”. Onder de meeslepende TV-commentaar van David Hobbs en Ken Squier won Richard Petty, die met meer dan een halve ronde achterstand op de derde plaats lag, voor de zesde keer in zijn carrière de race door Darrell Waltrip met een autolengte voor te blijven.

 

Richard-Petty-9439013-1-402.jpg
Richard Petty


Ondertussen waren Donnie Allison en Cale Yarborough aan de andere kant van de piste in een stevige woordenwisseling gewikkeld. De gemoederen raakten totaal verhit nadat ook Bobby Allison, de broer van Donnie, zijn wagen ter hoogte van de heethoofden tot stilstand bracht en er een heus gevecht uitbrak tussen Yarborough en de beide broers Allison. 15 miljoen mensen over heel de Verenigde Staten konden alles live volgen en de dag erna was de race hét gespreksonderwerp op straat en de werkvloer en haalde de frontpagina van zowat alle kranten.

 

1979-daytona-500-fight1.jpg


Op dat moment besefte waarschijnlijk niemand dat deze gebeurtenissen het stock car-racen uit zijn schaduw hadden gehaald om in de daarop volgende decennia onder de vleugels van de overkoepelende NASCAR-organisatie uit te groeien tot één van de meest populaire en spectaculairste sporten in de Verenigde Staten.

Beide rijders kregen een boete van $80.000. Achteraf gezien hadden zij eigenlijk moeten beloond worden voor de publiciteit die ze het NASCAR racen hadden bezorgd.




Cale Yarborough zou de 500 Mijlen van Daytona nog twee keer winnen alvorens hij eind 1988 stopte met racen. Hij is nu 74.

1972%20Michigan%20Cale%20Yarborough%20in%20car.jpg
Cale Yarborough

 

Donnie Allison won geen enkele NASCAR race meer. In 1981 geraakte hij zwaar gewond bij een ongeluk tijdens een race op de Charlotte Motor Speedway.




Daarna reed hij niet veel races meer en stopte in de loop van 1988. Ook hij is nu 74 jaar.

 

da-002.jpg
Donnie Allison


Zijn broer Bobby won de Daytona 500 nog twee keer en werd in 1983 NASCAR kampioen. Hij reed zijn laatste NASCAR race in 1988 en is nu 76 jaar.

ba-001.jpg
Bobby Allison

 
Zijn twee zonen kwamen om het leven in een racewagen. Zijn jongste zoon Clifford was 27 toen hij in 1992 tijdens oefenritten op de Michigan International Speedway verongelukte. Zijn drie jaar oudere broer Davey kwam minder dan een jaar later om het leven toen zijn helikopter aan de Talladega Superspeedway crashte bij de landing. Zijn passagiers overleefden het ongeluk. Davey Allison zelf overleed een dag later aan zijn verwondingen. Hij werd 32 jaar. Een jaar eerder had hij de 500 Mijlen van Daytona gewonnen.

 

DaveyAllison.jpeg
Davey Allison


Ook winnaar Richard Petty kende zijn portie tegenslag. Zijn vader Lee had in 1959 de eerste Daytona 500 gewonnen, was drievoudig NASCAR kampioen en overleed in 2000 op 86-jarige leeftijd, drie dagen nadat zijn achterkleinzoon en Richard’s kleinzoon Adam Petty zijn debuut had gemaakt in het stockcar-racen. Adam verongelukte een maand later op slechts 19-jarige leeftijd aan de gevolgen van verwondingen opgelopen tijdens oefenritten voor de NASCAR race op de New Hampshire Motor Speedway onder de ogen van zijn vader Kyle die ook zou deelnemen aan de race. Richard Petty is nu 76 jaar oud.

 

BS-PETTY-A-SWEENEY.jpg
Drie van de vier generaties Petty:
V.l.n.r.: Adam, Kyle en Richard