11-02-14

Vandaag wordt de Britse autocoureur John Surtees 80 jaar. Proficiat!

Vandaag, dinsdag 11 februari 2014, wordt de op zondag 11 februari 1934 in Tatsfield (Surrey) geboren Britse autocoureur John Surtees 80 jaar. Proficiat!

John-Surtees_54391319914_54115221154_600_396.jpg

John Surtees


Surtees is na de nu 87-jarige Australiër Jack Brabham de oudste nog levende wereldkampioen Formule 1.
Van 1952 tot 1960 is hij actief als motorrijder en wint het Wereldkampioenschap 500cc vier maal (1956, 1958, 1959 en 1960). In die drie laatste Jaren wint hij ook het WK voor 350cc zodat hij in totaal zeven wereldtitels verzamelt in het motorrijden.

 

john_surtees_avon_1957-63.jpg


In 1960 maakt hij zijn debuut in de Formule 1 tijdens de Grote Prijs van Monaco. Anderhalve maand later behaalt hij in Engeland in nog maar zijn tweede Grote Prijs meteen de tweede plaats. Drie jaar later wint hij op de legendarische Nürburgring zijn eerst Grand Prix.

Surtees 1963.jpg

Overwinning op de Nürburgring in een Ferrari 156


Het jaar daarop wordt Surtees wereldkampioen Formule 1 in een Ferrari. Daardoor is hij de enige die er in slaagt om zowel op de motorfiets als in een Formule 1-auto wereldkampioen te worden.
Datzelfde jaar eindigt hij samen met Lorenzo Bandini (1935-1967) als derde in de 24 uren van Le Mans waardoor hij er mee voor zorgt dat de eerste drie plaatsen voor Ferrari zijn.
Surtees is actief in de Formule 1 van 1960 tot 1972. In 1966 start hij zijn eigen raceteam op waarmee hij aanvankelijk actief is in de Verenigde Staten. In 1970 zet hij de stap naar Formule 1. Tweemaal staan zijn wagens op het podium: in 1972 in Italië dankzij de tweede plaats van Surtees’ landgenoot Mike Hailwood(1940-1981), ook een gewezen wereldkampioen in het motorracen. Een jaar later wordt de Braziliaan Carlos Pace (1944–1977) derde in Oostenrijk. Surtees blijft met zijn F1 renstal actief tot 1978. Dan zet hij er door gebrek aan geld en resultaten een punt achter.

Pace in Surtees.jpg
Carlos Pace in de Grote Prijs van Oostenrijk


In 2006 maakt zijn zoon Henry zijn debuut als autopiloot. In 2009 neemt deze deel aan het Formule 2-kampioenschap maar op 19 juli slaat het noodlot toe op het circuit van Brands Hatch. Een losgekomen wiel van de gecrashte wagen van Jack Clarke botst op Henry’s helm. Later op de dag overleed John’s zoon aan zijn verwondingen. Hij was nauwelijks 18 jaar…


Het dodelijk ongeval van Henry Surtees



John Surtees was actief tijdens twee van de meest gevaarlijke decennia uit de geschiedenis van het auto –en motorracen en reed op legendarische maar levensgevaarlijke circuits zoals op Isle of Man, Dundrod, Assen, Francorchamps, Nürburgring, Monza, Le Mans en Solitude. Hij kwam er zonder kleerscheuren uit. Daardoor is het des te tragischer dat, in een tijdperk waarin de kans op dodelijke race ongevallen gevoelig is afgenomen, zijn zoon het leven liet op een racebaan.

Hailwood en Cecotto.jpg

Mike Hailwood en Johnny Cecotto

Surtees was niet de enige succesvolle motorracer die ook zijn kans waagde als autocoureur. We haalden Mike Hailwood al aan maar verder denken we aan de Venezolaan Johnny Cecotto (*1956) die tussen 1983 en 1984 23 Grote Prijzen F1 reed, Wayne Gardner (*1959) en Gregg Hansford (1952-1995) die actief werden in het Australische Toerwagenracen en Eddie Lawson (*1958) bracht het tot in de Amerikaanse CART-Series.

14:12 Gepost door dutje in autosport | Permalink | Commentaren (0) | Tags: surtees |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.