07-03-13

Donderdag 7 maart 2013: de Amerikaanse autopilote Janet Guthrie wordt 75 jaar!

Vandaag, donderdag 7 maart 2013, wordt de op 7 maart 1938 in Iowa geboren Amerikaanse autopilote Janet Guthrie 75 jaar! Proficiat!

Janet Guthrie.jpg


Guthrie was op 20 februari 1977 de eerste vrouw die deelnam aan de 500 Mijlen van Daytona en op 29 mei van datzelfde jaar de eerste vrouw die deelnam aan de 500 Mijlen van Indianapolis.

Janet Guthrie in Daytona in 1977.jpg
Janet Guthrie in Daytona in 1977

Janet Guthrie in Indianapolis in 1977.jpg
Janet Guthrie in Indianapolis in 1977



In Daytona eindigde ze als 12e, in Indianapolis moest ze na 27 ronden de strijd staken na technische problemen aan haar Lightning-Offy. In 1978 finishte ze in Indianpolis op een mooie 9e plaats maar het jaar daarop moest ze al na drie ronden opgeven technische problemen aan haar Lola-Cosworth. In 1980 kon ze zich niet meer kwalificeren. Eerder dat jaar was ze wel nog als 11e geëindigd in de Daytona 500.

Janet Guthrie Nu.jpg
Janet Guthrie nu

Guthrie kreeg navolging. In Daytona finishte Shawna Robinson in 2002 als 24e en Danica Patrick eindigde vorig jaar als 38e maar startte op 24 februari van dit jaar als allereerste vrouw ooit vanop de eerste startplaats om als 8e over de meet te komen. Het beste resultaat ooit van een vrouw in de Daytona 500!

Shawna Robinson.jpg
Shawna Robinson

Danica Patrick Daytona.jpg
Danica Patrick in Daytona

1168px-Danica_Patrick_2009_Indy_500_Pole_Day.JPG
Danica Patrick in Indianapolis


In Indianapolis schreef de Zuid-Afrikaanse Desiré Wilson zich driemaal in (1982, 1983 en 1984) maar kon zich geen enkele keer kwalificeren.
De Amerikaanse Lyn St. James nam tussen 1992 en 2000 zeven maal deel met als beste resultaat een 11e plaats in 1992.

Lyn St James.jpg
Lyn St. James


Haar landgenote Sarah Fisher nam tussen 2000 en 2001 negen maal deel maar kwam nooit verder dan een 17e plaats.

Sarah Fisher.jpg
Sarah Fisher


De Venezolaanse Milka Duno nam tussen 2007 en 2010 drie maal deel maar deed nooit beter dan de 19e plaats.

Milka Duno.jpg
Milka Duno


De Zwitserse Simona de Silvestro nam de voorbije drie jaar deel en kwam bij haar eerste deelname in 2010 als 14e over de eindstreep, tot op heden haar beste resultaat.

Simona de Silvestro.jpg
Simona de Silvestro


Ook de Braziliaanse Ana Beatriz was er de voorbije drie jaar bij en eindigde zowel in 2010 als in 2011 als 21e.

Ana Beatriz.jpg
Ana Beatriz


De Britse Pippa Mann werd in 2011 20e en haar landgenote Katherine Legge kwam vorig jaar als 22e over de meet.

Pippa Mann.jpg
Pippa Mann

 

Katherine Legge.jpg
Katherine Legge


Het meest succesvol was ook hier de Amerikaanse Danica Patrick. Zij debuteerde in 2005 in de Indy 500 en nam zeven maal op rij deel. In 2009 eindigde ze als derde, het beste resultaat ooit van een vrouw in de Indianapolis 500.
Sinds 2007 stonden er altijd minstens drie vrouwen aan de start van de 500 Mijlen van Indianapolis, in 2010 en 2011 zelfs vier.

06-03-13

Woensdag 6 maart 2013: 50 jaar geleden was het Anderlecht-Dundee

Op woensdag 6 maart 1963, vandaag precies 50 jaar geleden, speelde Anderlecht thuis zijn heenmatch in de kwartfinales van de Europabeker voor Landskampioenen tegen het Schotse Dundee.

Anderlecht was onder de Franse trainer Pierre Sinibaldi aan een sterke Europese campagne bezig. In de voorronde had paars-wit niemand minder dan het grote Real Madrid uitgeschakeld. De Brusselaars waren in september 1962 in het Madrileense Santiago Bernabéu Stadium 3-3 gelijk gaan spelen tegen de ploeg van o.a. Alfredo Di Stéfano en Francisco Gento. Anderlecht had dankzij doelpunten van Jef Jurion en Jean-Pierre Janssens een 2-0 achterstand rechtgezet. In de 68’ scoorde de legendarische Di Stéfano de 3-2 maar op 10’ van het einde maakte Jacky Stockman gelijk.
In de terugmatch won Anderlecht met 1-0 van Real Madrid dankzij opnieuw een doelpunt van Jef Jurion.
Op 24 oktober 1962 moest Anderlecht voor de eerste ronde van EC1 naar Bulgarije voor de heenmatch bij Rode Ster Belgrado. Jef Jurion maakte niet alleen de gelijkmaker maar trapte Anderlecht zelfs op voorsprong. Op 5’ van het einde maakte Dimitar Yakimov de 2-2 gelijkmaker.
Bij de terugmatch in Brussel zorgde Martin Lippens met twee penaltydoelpunten voor de kwlaificatie voor de kwartfinales.

Jef Jurion.jpg
Jef Jurion


De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen die woensdagavond 50 jaar geleden. Maar Anderlecht werd door de Schotten weggespeeld en moest met een 1-4 thuisnederlaag teleurgesteld afdruipen. De tegengoal op strafschop van Martin Lippens was maar een schrale toost.

Anderlecht - Dundee 1.jpg

Anderlecht - Dundee 2.jpg

Anderlecht - Dundee foto.jpg


Misschien zat de vriendschappelijke interland van drie dagen eerder in Nederland daar voor iets tussen? De Rode Duivels wonnen er onder toenmalig bondscoach Constant Vanden Stock vrij makkelijk met slechts 0-1 maar dat acht van de elf Belgen spelers van Anderlecht waren (Georges Heylens, Jean Cornelis, Pierre Hanon, Laurent Verbiest, Martin Lippens, Jacques Stockman, Paul Van Himst en Wilfried Puis) zal de ploeg drie dagen later zeker geen goed gedaan hebben.


Zou Anderlecht dit een week later in het Dens Park Stadion van Dundee kunnen rechtzetten?

De vraag is in hoeverre nogal wat mensen die avond enig leedvermaak hadden met de zware nederlaag van de Brusselaars. Anderlecht had namelijk op de valreep beslist dat de match in België niet rechtstreeks op TV mocht komen en dit in tegenstelling tot eerdere afspraken. Blijkbaar had BRT te vroeg aangekondigd dat de Cupmatch op TV zou worden uitgezonden waardoor Anderlecht vreesde voor minder inkomsten uit toegangskaartjes.
In het buitenland kwam de wedstrijd opverigens wel rechtstreeks op de buis.

Anderlecht - Dundee niet op TV.jpg

04-03-13

Maandag 4 maart 2013: de voormalige Italiaanse autocoureur Nino Vaccarella wordt 80 jaar.

Vandaag, maandag 4 maart 2013, wordt de op 4 maart 1933 in het Siciliaanse Palermo geboren voormalige Italiaanse autocoureur Nino Vaccarella 80 jaar! Proficiat!

Vaccarella,_Nino_1972-07-07.jpgNino Vaccarella


Als geboren Siciliaan groeide Vaccarella uit tot één van de bekendste deelnemers van de Targa Florio, de legendarische race die tussen 1906 en 1977 jaarlijks plaatsvond op een Siciliaans stratencircuit dat een lengte had van 72km. Samen met zijn landgenoot Umberto Maglioli (1953, 1956 en 1968) en de Belg Olivier Gendebien (1958, 1961, 1962) is hij de enige rijder die deze klassieker driemaal wist te winnen.
Tussen 1957 en 1975 nam hij 17 keer deel aan de Targa Florio. In 1960 vormde hij in een Maserati Tipo 61 ploeg met de legendarische Umberto Maglioli. Zij werden door technische problemen tot opgave gedwongen terwijl ze aan de leiding lagen.

Targa-Florio'60large.jpg

Targa Florio 1960

Tussen 1961 en 1965 nam Vaccarella deel aan vier Grote Prijzen die meetelden voor het wereldkampioenschap Formule 1. Hij dat dat in vier verschillende wagens (De Tomaso, Porsche, Lotus en Ferrari) en telkens met een andere motor (Alfa Romeo, Porsche, Climax en Ferrari).
Zijn beste resultaat in een F1-wagen boekte hij echter in de Coppa Italia van 1961, een wedstrijd die niet meetelde voor het WK, waarin hij in en Cooper-Maserati als derde finishte achter zijn landgenoten Giancarlo Baghetti en Ernesto Prinoth.
Zijn beste resultaat in een het wereldkampioenschap Formule 1 haalt hij in de Grand Prix van Italië van 1962 waar hij in een rood geschilderde Lotus-Climax als negende weet te eindigen.

GP Italië 1962.jpg

Grand Prix van Italië 1962


In 1964 boekt hij zijn grootste succes als hij samen met de Fransman Jean Guichet in een Ferrari 275P de 24 uur van Le Mans wint.

Krant Le Mans.jpg

 

Le Mans 1964.jpg

24 uren van Le Mans 1964


Een jaar later wint Vaccarella voor het eerst de Targa Florio. Samen met zijn landgenoot Lorenzo Bandini legt hij in een Ferrari 275 P2 de 720km af in iets meer dan 7 uren.

targoflorio65.jpg

Targa Florio 1965

Later dat jaar neemt hij als officiële rijder van het Ferrari team –samen met John Surtees en zijn Targa Florio copiloot Lorenzo Bandini- deel aan de Grote Prijs van Italië Formule 1. Kort voor het einde van de race begeeft zijn motor het maar hij wordt toch nog als twaalfde geklasseerd.

In 1966 neemt hij opnieuw met Bandini deel aan de Targa Florio. In een Ferrari 330 rijden zee en groot deel van de wedstrijd aan de leiding tot Vaccarella, aangemoedigd door het enthousiasme van zijn Siciliaanse supporters, met de handen wuift en daardoor de controle over het stuur verliest. Hij komt tot stilstand tegen een muur waarop door supporters geschreven was: “Viva Nino”…

1966TAR230_car2.JPG

Targa Florio 1966



In 1970 wint Nino Vaccarella in een Ferrari 512 S samen met Ignazio Giunti en Mario Andretti de 12 uren van Sebring.

Sebirng 1971.jpg

12 uren van Sebring 1971


Een jaar later wint hij samen met zijn Nederlandse copiloot Toine Hezemans in een Alfa Romeo T33/3 voor de tweede keer de Targa Florio.

Targa Florio 1971.jpg

Targa Florio 1971


Hij doet het nog één keer over in 1975 met Arturo Merzario in een Alfa Romeo 33 maar toen telde de te gevaarlijk geworden race al niet meer mee voor het wereldkampioenschap voor sportwagens.

Nino Vaccarella is de vijfde oudste nog levende winnaar van de 24 uren van Le Mans:
1. José Froilán González (90), winnaar van de 24 uren van Le Mans in 1954
2. Jean Guichet (85), winnaar van de 24 uren van Le Mans in 1964.
3. Hans Herrmann (85), winnaar 24 uren van Le Mans in 1970
4. Dan Gurney (81), winnaar van de 24 uren van Le Mans in 1967
5. Nino Vaccarella (80), winnaar van de 24 uren van Le Mans in 1964