04-02-13

Maandag 4 februari 2013: 100 jaar geleden werd Richard Seaman geboren.

 

Vandaag, maandag 4 februari 2013, is het precies 100 jaar geleden dat op 4 februari 1913 in Chichester, Sussex, de Britse autopiloot Richard Seaman werd geboren.

Richard Seaman.jpg

Afkomstig van een rijke familie debuteert hij in 1934 in de autosport. Tot 1936 is hij succesvol in de lichtere Voituretteklasse. Op 26 augustus 1934 int hij in deze klasse in een MG K3 Magnette op de omloop van Bremgarten zijn eerste wedstrijd, een race in het voorprogramma van de Grote Prijs van Zwitserland. Op zijn eerste zege wordt een domper gezet door de dood van zijn ploegmaat Hugh Hamilton tijdens de Zwitserse Grand Prix later die dag.

Op 3 februari 1935 sterft Seaman’s vader waarna hij voortdurend in conflict zou leven met zijn moeder.

Dat jaar wint hij in diezelfde Voituretteklasse maar nu in een English Racing Automobiles (ERA), de voorloper van het later zeer succesvolle British Racing Motors (BRM),  op 15 augustus de Coppa Acerbo, op 25 augustus opnieuw in het Zwitserse Bremgarten en op 29 september de race op het ciruit van Brno in het voorprogramma van de Grote Prijs van Tsjechoslovakije.

In de loop van 1938 was Seaman in contact gekomen met de ervaren Italiaan Giulio Ramponi die hem voor 1936 aanraadt in een 10 jaar oude Delage te gaan rijden. Ramponi lapt de wagen op en in de handen van Dick Seaman wordt het de revelatie van 1936.

Richard Seaman en Giulio Ramponi in the Delage.jpg
Richard Seaman en Giulio Ramponi in the Delage

De Brit wint op 28 mei 1936 op Isle of Man, opnieuw de Coppa Acerbo (15 augustus) en de wedstrijd op Bremgarten (23 augustus) en op 3 oktober 1936 samen met de Zwitser Hans Rüesch in een Alfa Romeo Tipo de race op het Britse Donington Park.

Bern 1936.jpg
Bremgarten 23 augustus 1936

Zijn prestaties gaan niet onopgemerkt voorbij en aan het einde van 1936 krijgt hij een uitnodiging van Alfred Neubauer (1891–1980), tussen 1926 en 1955 de grote baas van het Mercedes-Benz Grand Prix team, voor een test op de Nürburgring. Seaman tekent voor 1937, na de persoonlijke goedkeuring  van Adolf Hitler, een contract bij Mercedes-Benz. Zwaar tegen de zin van zijn moeder die niet wil dat hij voor een "Nazi"-team ging rijden.

Op 25 juli 1937 wordt op de Nürburgring de Grote Prijs van Duitsland gereden. In de zesde ronde probeert de Duitser Ernst von Delius in zijn Auto Union voorbij Seaman te geraken. Aan 250km/u geraakt von Delius van de baan, raakt de afsluiting en wordt terug het circuit op gekatapulteerd tegen de Mercedes-Benz van Seaman die op zijn beurt van de baan gaat. Seaman komt er van af met verschillende wonden in het aangezicht en een gebroken neus. Von Delius breekt zijn been. In de loop van de avond treden er complicaties op en hij overlijdt tijdens de nacht.

Von Delius verongelukt.jpg

In 1938 treedt een nieuw reglement in voege en het duurt tot de zomer voor Mercedes een wagen klaar heeft voor Seaman.

In afwachting van zijn eerste race van het seizoen ontmoet hij de mooie Erica Popp, de dochter van de directeur en mede-oprichter van BMW, Franz Josef Popp.

Op 24 juli 1938 wint hij in de Mercedes-Benz W125 de Grand Prix van Duitsland op de Nürburgring voor Hermann Lang (Mercedes-Benz) en Hans Stuck (Auto Union). Na een race die gekenmerkt wordt door ongevallen van Tazio Nuvolari (Auto Union), Manfred von Brauchitsch (Mercedes-Benz) en de opgave van een zieke Rudolf Caracciola.

 

German GP 1938.jpgV.l.n.r.: Manfred von Brauchitsch, Alfred Neubauer, Richard Seaman, Hermann Lang en Rudolf Caracciola

'Der Englander' is de eerste Britse rijder die een Grand Prix wint sinds de zege van Henry Segrave in een Sunbeam in Tours in 1923.

De Nürburgring bracht geen verrassingen.jpg

Gehuld in een lauwerkrans brengt Seaman op het podium tot twee keer toe de Hitlergroet.

Seaman brengt Hitlergroet.jpg

Zowel het Duitse volkslied “Deutschland Über Alles” als het Britse “God Save the King” worden gespeeld en de portretten van de Führer én de Britse koning George VI worden getoond. En alhoewel hij ondertussen één van de favoriete rijders van de führer is geworden, kan Seaman het niet nalaten op te merken dat hij liever in een Engelse wagen had gewonnen.

Vier weken later eindigt hij als tweede in de Grote Prijs van Zwitserland.

Op 14 september 1938 stemt Erica's vader in met het huwelijk.

Dick en Erica trouwen op 7 december 1938 in Caxton Hall, Westminster, opnieuw tot ongenoegen van zijn moeder.

 

Dick en Erica Seaman.jpg

In 1939 leek het erop dat Erica en Dick de rol van glamourkoppel hadden overgenomen van Elly Beinhorn en Bernd Rosemeyer die een jaar eerder was verongelukt.

Na een opgave in de Eifelrennen op 21 mei start Seaman op 25 juni 1939 in de Belgische Grand Prix op het circuit van Spa-Francorchamps. Het regent pijpestelen bij de start en in de negende ronde spint zelfs regenmeister Caracciola van de baan. Een ronde later neemt Seaman de leiding over. De regen is ondertussen gestopt maar de baan is nog steeds nat.

Seaman in Spa voor de crash.jpg
Kort voor de fatale crash

In de 22e ronde gaat Seaman in de snelle linkerbocht net voor La Sourve van de baan en belant tegen een boom.


De wagen vat vuur met de bewusteloze Seaman nog in het wrak.

 Tijdens den wedstrijd.jpg

RICHARD SEAMAN OVERLEDEN.jpg

De zwaar verbrandde Seaman wordt naar het ziekenhuis gebracht waar hij nog verklaart dat “het ongeval volledig zijn schuld is omdat hij gegevens de omstandigheden veel te snel reed”. Tegen Erica, die de hele tijd bij hem blijft, zegt hij nog dat ze “toch alleen naar de bioscoop zal moeten gaan”.

Richard Seaman de fatale crash.jpg

Dick Seaman overlijdt op slechts 26-jarige leeftijd. Het was voor Mercedes het enige dodelijke slachtoffer in die periode.

De bijgelovige Dick Seaman verongelukte in Spa 13 ronden voor het einde in (19)39, hij reed 13 ronden aan de leiding met wagen nummer 26, dit was de 13e wagen op de startlijst. Hij crashte in de buurt van post nummer 13 en dan was er nog een freak die 13 verticale ijzers zag in de grille van de wagen. Hij stierf in het ziekenhuis in kamer nummer 39.

Mercedes geeft aan al zijn dealers opdracht om in het uitstalraam een portret van Seaman te zetten.

De begrafenis wordt op 30 juni 1939 in Londen gehouden. Vertegenwoordigers van zowel Mercedes als Auto Union wonen de uitvaart bij. De führer heeft een grote rouwkrans gestuurd.

Hitler zend een krans.jpg

Richard Seaman wordt begraven op het Londense kerkhof waar in 1993 ook de Britse wereldkampioen James Hunt zou worden gecremeerd.

Graf.jpg

Nauwelijks twee maanden na Seaman’s dood was Engeland in oorlog met nazi-Duitsland.

Erica trok naar de Verenigde Staten waar ze nog tweemaal in het huwelijk trad. Ze overleed in Florida in 1990.

15:32 Gepost door dutje in autosport | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.