24-06-11

100 jaar geleden werd Juan Manuel Fangio geboren.

weet dat het vandaag, 24 juni 2011, precies 100 jaar geleden is dat op 24 juni 1911 in Balcarce de op 17 juli 1995 in Buenos Aires op 84 -jarige leeftijd overleden Argentijnse vijfvoudige wereldkampioen Formule 1 Juan Manuel Fangio werd geboren.
Fangio was met vijf wereldtitels recordhouder wat het aantal wereldtitels betreft tot Michael Schumacher op 12 oktober 2003 voor de zesde maal wereldkampioen werd.

Hij ontsnapte ternauwernood aan de dood bij het ongeval tijdens de 24 uren van Le Mans 1955 dat aan meer dan 80 toeschouwers de dood koste, door de wagens van Pierre Levegh en Lance Macklin slechts nipt te ontwijken.

Eén van zijn grootste prestaties leverde hij tijdens de Grote Prijs van Duitsland in 1957 op de legendarische Nürbrugring. In de 12e van 22 ronden rijdt de leidende Fangio in zijn Maserati naar de pits om brandstof bij te tanken en banden te wisselen. Maar de wielmoer van het rechter achterwiel rolt onder de auto en met een bijna onoverbrugbare achterstand komt hij als derde terug in de race achter de Ferraririjders Mike Hawthorn en Peter Collins. Na een schitterende inhaalrace waarin de ontketende Fangio ronderecord na ronderecord breekt en het ronderecord 24,2 seconden scherper zet, neemt hij in de voorlaatste ronde terug de leiding over om met slechts 3.6" voorsprong te winnen op Hawthorn. Daarmee is hij meteen zeker van zijn vijfde wereldtitel. Hij zou meteen ook zijn 24e en laatste Grand Prix zege zijn. Dit record zal op 1 januari 1968 gebroken worden als Jim Clark in Zuid-Afrika zijn 25e Grote Prijs wint.

Fangio in Duitsland 1957.jpg

Op 23 februari 1958 werd Fangio in Havana door Cubaanse rebellen gekidnapt maar hij werd snel weer vrijgelaten.
Op 6 juli 1958 staat Fangio aan de start van de Grote Prijs van Frankrijk op het circuit van Reims. In de 9e ronde komt de Italiaan Luigi Musso na een zwaar ongeval om het leven toen hij op zijn teamgenoot van Ferrari, Mike Hawthorn, probeerde in te lopen. Musso ging te wijd in de snelle bocht Gueux waar hij aan een snelheid van ruim 241km/u in een greppel terecht kwam en overkop sloeg. Musso was op slag dood. Het was het ongeval teveel voor Fangio die na afloop van de wedstrijd de helm aan de haak hing.

11:09 Gepost door dutje | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

20-06-11

Vandaag, maandag 20 juni 2011, wordt de voormalige Duitse Formule 1-coureur Paul Pietsch 100 jaar!

weet dat vandaag, maandag 20 juni 2011, de op 20 juni 1911 in Freiburg geboren Duitse voormalig Formule 1-coureur die in de jaren ’30 nog in de Duitse zilverpijlen van Mercedes-Benz en Auto Union heeft gereden, Paul Pietsch 100 jaar wordt! Proficiat!
Op 17 juli 1932 stond hij in een Bugatti aan de start van zesde Grote Prijs van Duitsland op de toen nog maar vijf jaar eerder voltooide Nürburgring. Aan de start van die wedstrijd verschenen ook legendarische namen zoals Rudolf Caracciola, Tazio Nuvolari, René Dreyfus en Louis Chiron.
Tijdens de Grote Prijs van Duitsland van 1939 op diezelfde Nürburgring reed Pietsch zelfs aan de leiding tot hij door technische problemen terugviel naar een derde plaats. Die wedstrijd werd trouwens gewonnen door Caracciola maar het is bijna niet te geloven dat er vandaag dus nog altijd iemand in leven is die samen reed met vooroorlogse legenden als Hans Stuck, Bernd Rosemeyer, Manfred von Brauchitsch, Luigi Fagioli, Achille Varzi, Philippe Étancelin, Hermann Lang, Piero Taruffi, Richard Seaman, Raymond Sommer en Luigi Villoresi.
Tussen 1950 en 1952 nam Pietsch nog deel aan drie Grote Prijzen die meetelden voor het toen pas opgerichte Wereldkampioenschap Formule 1, maar hij moest driemaal opgeven.

nurburgring51pietch.jpg
Paul Pietsch in een hachelijke positie tijdens de Grote Prijs van Duitsland in 1951!

 

14:03 Gepost door dutje | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |