11-06-10

Vandaag, vrijdag 11 juni 2010, is het precies 55 jaar geleden dat tijdens de 24 uren van Le Mans het zwaarste ongeval uit de autosportgeschiedenis gebeurde

Twee uur na de start van de wedstrijd -rond 18u26- reed de Fransman Pierre Levegh aan het einde van de 35e ronde vlak achter de Jaguar van één van zijn grote concurrenten Mike Hawthorn die op de eerste positie reed. Hawthorn had zojuist de langzamere Austin-Healey van Lance Macklin ingehaald toen hij begon af te remmen voor zijn pitstop. De plotselinge remactie van Hawthorn zorgde ervoor dat de zojuist ingehaalde Austin-Healey moest uitwijken naar het midden van de baan, zodat hij de Jaguar kon ontwijken. Helaas zag Lance Macklin de snel naderende Pierre Levegh niet die geen tijd meer had om te reageren en de linker achterkant van de auto van Macklin raakte. De Mercedes van Levegh werd gelanceerd naar de linkerkant van de baan, waar hij een dam van aarde in boorde welke bedoeld was om de toeschouwers te beschermen. De onderdelen van de auto werden door de impact losgeslingerd en de motorkap, de vooras en vooral het zware motorblok belandden in het publiek. Uiteindelijk scheurde ook nog de brandstoftank waardoor de hele omgeving van het wrak in een vuurzee werd gedompeld.
Levegh werd bij het ongeval uit zijn auto geslingerd en brak met een fatale val zijn schedel. Macklin overleefde het ongeluk en overleed in 2002. Zijn ploegmaat Les Leston is nog steeds in leven. Hij is 89 jaar.
Tijdens de nacht, nadat het aantal overleden toeschouwers was vastgesteld en doorgegeven was aan het Mercedes-Benz hoofdkantoor in Stuttgart, kwam de officiële order binnen om de twee overgebleven Mercedes racewagens, bestuurd door Juan Manuel Fangio/Stirling Moss en Karl Kling/André Simon, zich met directe ingang terug te trekken uit de race uit respect voor de slachtoffers. Op dat moment reed Mercedes aan kop met een ronde voorsprong op Jaguar.
Mike Hawthorn en het Jaguar team bleef in de wedstrijd omdat zij vonden dat ze niet verantwoordelijk waren voor de crash. Hawthorn won de race met zijn teamgenoot Ivor Bueb, maar vierden dit niet uit respect. Hawthorn overleed in 1959 na een ongeluk op de openbare weg, zijn ploegmaat Ivor Bueb verongelukte datzelfde jaar tijdens een Formule 2-race op het circuit van Clermont-Ferrand.
De Amerikaan John Fitch was de ploegmaat van Levegh en stond op het punt het stuur over te nemen toen het ongeval gebeurde. Fitch leeft nog altijd. Hij is 92 jaar. Van de andere betrokkenen zijn naast Les Leston alleen de Mercedesrijders Stirling Moss (80 jaar) en André Simon (90 jaar) nog in leven.

15:17 Gepost door dutje in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: autosport, 24 uren van le mans |  Facebook |

02-06-10

Vandaag, woensdag 2 juni 2010, is het precies 40 jaar geleden dat Bruce McLaren verongelukte

Vandaag, woensdag 2 juni 2010, is het precies 40 jaar geleden dat de Nieuw-Zeelandse autocoureur en –constructeur Bruce McLaren op 2 juni 1970 tijdens het testen van een CanAm racewagen op het circuit van Goodwood in Engeland om het leven kwam.

 Goodwood
Het Bruce McLaren memorial in de memorial garden op het circuit van Goodwood

Op de Lavant Straight, net voor Woodcote corner, ging het mis en spinde de auto van de baan. De wagen crashte met hoge snelheid op een betonnen platform. Bruce McLaren overleefde de klap niet. Hij was 32 jaar oud.

Bruce Mclaren
Bruce Mclaren

CanAm is de afkorting van de Canadian-American Challenge Cup, een sportwagenkampioenschap dat tussen 1966 en 1974 werd gehouden. Er werden maar weinig beperkingen opgelegd waaraan de wagens moesten voldoen zodat de snelheden heel hoog lagen. Bruce McLaren –die het jaar ervoor de titel had behaald in de CanAm Series- bouwde zijn eigen wagens om aan dit kampioenschap deel te nemen.

Mclaren M8D
D
e Mclaren M8D: Bruce McLaren verongelukte toen hij dit type auto aan het testen was

Het ongeluk gebeurde minder dan twee weken voor de eerste race van de CanAm series 1970 toen hij de nieuwe McLaren M8D testte.

Bruce McLaren debuteerde in de Formule 1 in 1958 tijdens de Grote Prijs van Duitsland op de legendarische Nürburgring waar hij meteen vijfde werd.

eerste zege
Zijn eerste zege in de Grote Prijs van de Verenigde Staten in 1959.

Zijn eerste Grand Prix-zege kwam er in 1959 in de Grote Prijs van de Verenigde Staten, de enige keer trouwens dat die op het circuit van Sebring werd verreden.

In 1960 werd hij vicewereldkampioen in een Cooper-Climax achter zijn Australische ploegmaat Jack Brabham.

Net als Brabham –die sinds 1963 met zijn zelf gebouwde wagen deelnam aan het wereldkampioenschap Formule 1- begon McLaren te dromen van een eigen wagen. Tussen 1963 en 1966 was hij bezig met zijn eigen F1 auto-ontwerp. In de Grote Prijs van Monaco 1966 was het eindelijk zover. Hij kwalificeerde zich als tiende maar moest in de wedstrijd al na negen ronden opgeven met technische problemen.

zege met McLaren in België
Enige overwinning in een McLaren M7A-Ford Cosworth DFV 3.0 V8

Op 9 juni 1968 won hij op het oude tracé van Francorchamps de Grote Prijs van België. Het zou zijn eerste en enige overwinning worden in zijn eigen wagen. Het was zijn vierde en laatste Grand Prix-zege. Tevens was hij de tweede piloot na Brabham die in 1966 in Frankrijk eveneens in een eigen wagen van eigen makelij een Grand Prix won.

Zijn team bleef na zijn dood bestaan en groeide uit tot één van de meest succesvolle teams uit de geschiedenis van de Formule 1. Tot op de dag van vandaag behaalde het acht maal de wereldtitel bij de constructeurs, werden er acht piloten in totaal 13 maal wereldkampioen in een McLaren en boekte het team 166 overwinningen. Afgelopen zondag nog, won oud-wereldkampioen Lewis Hamilton in een McLaren de Grote prijs van Turkije.

21:39 Gepost door dutje in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: formule 1, mclaren, autosport, bruce mclaren, canam |  Facebook |