02-04-09

donderdag 2 april 2009: Jack Brabham wordt 83 jaar

Jack Brabham toen
Jack Brabham

Vandaag, donderdag 2 april 2009, wordt de op 2 april 1926 in Sydney geboren Australische drievoudige wereldkampioen Formule 1, Jack Brabham, 83 jaar.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog diende hij in de Royal Australian Air Force.
Op 16 juli 1955 debuteerde hij in een Cooper-Bristol in de Formule 1 bij de Grote Prijs van Groot-Brittannië.
Op 10 mei 1959 won hij in een Cooper-Climax in Monaco zijn eerste Grote Prijs. Hij zou er in totaal 14 winnen.
In 1959 en 1960 werd hij wereldkampioen Formule 1 in een Cooper-Coventry Climax.
In 1961 richtte Jack Brabham samen met Ron Tauranac zijn eigen Formule 1 team op en ging hij zijn eigen wagens maken. Op 28 juni 1964 zorgde de Amerikaan Dan Gurney in de Grote Prijs van Frankrijk voor de eerste Grand Prix zege van een Brabham.

Jack Brabham 1967
Jack Brabham in 1967
 

Toen in 1966 de reglementen wijzigden en een nieuwe 3000cc-klasse werd opgericht werd Jack Brabham voor de 3e maal wereldkampioen Formule 1. Het was meteen de eerste keer dat een Formule 1-piloot wereldkampioen werd in zijn eigen wagen. Het jaar daarop werd de Nieuw-Zeelander Denny Hulme wereldkampioen, ook in een Brabham. In 1981 en 1983 werd de Braziliaan Nelson Piquet wereldkampioen in een Brabham, respectievelijk met een Ford en BMW-motor.
In totaal wonnen de Brabham wagens 35 Grote Prijzen, de laatste op 7 juli 1985 toen Nelson Piquet de Grote Prijs van Frankrijk won.
Eind jaren '60 raakte Brabham meerdere keren gewond en hij wilde afscheid nemen van het autoracen, maar omdat hij geen toprijders voor zijn team kon vinden reed hij nog één seizoen mee. Op 25 oktober 1970 reed hij in Mexico zijn 126e en laatste Grote Prijs.
Enige tijd later verkocht hij zijn aandeel in het Brabham team aan Ron Tauranac en keerde terug naar Australië.
Eind 1971 verkocht Tauranac het Brabham aan Bernie Ecclestone. Deze nam de Zuid-Afrikaanse ingenieur Gordon Murray aan boord en die zorgde er voor dat het Brabham team in de tweede helft van de jaren ’70 en de eerste helft van de jaren ’80 uitgroeide tot één van de sterkste teams in de toenmalige Formule 1.

Gordon Murray en Niki Lauda
Gordon Murray en Niki Lauda

Brabham stofzuiger
De Brabham "stofzuiger"

Piquet in Brabham
 Nelson Piquet in de Brabham

Eind 1986 verliet Murray het Brabham team. Een jaar later verkocht Ecclestone het team dat in 1988 niet deelnam aan het wereldkampioenschap. Van 1989 tot 1992 reden er terug Brabham wagens mee, maar als ze zich al konden kwalificeren moesten ze in de race opgeven en haalden zelden nog punten. Na de Grote Prijs van Hongarije van 16 augustus 1992 was het definitief gedaan. De eigenaar, het Japanse bedrijf Middlebridge, beschikte niet meer over voldoende geld.

Jack Brabham zelf werd in 1979 geridderd.
De drie zonen van Sir John Arthur Brabham - Geoff, Gary en David - zijn ook actief geweest in de autosport. Gary deed twee maal een poging om deel te nemen aan een Grote Prijs Formule 1 maar kon zich nooit kwalificeren. Geoff nam 10 maal deel aan de 500 mijlen van Indianapolis – zijn beste resultaat was een 4e plaats in 1983 – en won in 1993 samen met Eric Hélary en Christophe Bouchut in een Peugeot de 24 uren van Le Mans.

David Brabham
David Brabham

David reed 24 Grote Prijzen Formule 1 waarvan 14 in 1990 in een Brabham. In 1991 won David samen met Anders Olofsson en Naoki Hattori in een Nissan de 24 uur van Spa-Francorchamps. In 1994 keerde hij terug in de Formule 1 bij het Simtekteam. Tijdens de kwalificatieritten voor zijn derde race voor Simtek verongelukte zijn ploegmaat Roland Ratzenberger op het circuit van Imola. Een dag later zou Ayrton Senna op hetzelfde circuit het leven laten. In 1997 wint hij in Australië samen met zijn broer Geoff de Bathurst 1000. David is nog altijd actief als racer.

Jack Brabham is de oudste nog in leven zijnde oud-wereldkampioen Formule 1. Na hem volgen o.a. John Surtees (1964), Jackie Stewart (1969, 1971 en 1973), Mario Andretti (1978), Emerson Fittipaldi (1972 en 1974) en Niki Lauda (1975, 1977 en 1984).

15:23 Gepost door dutje in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: autosport, formule 1 |  Facebook |

Commentaren

Mooie blog!

Gepost door: Krien | 05-04-09

De commentaren zijn gesloten.