05-12-08

Vrijdag 5 december 2008: een droevige sportdag (2)

Vandaag, vrijdag 5 december 2008, maakte het Japanse automerk Honda bekend dat het stopt met zijn Formule 1-team.

Honda wil zijn ploeg nu verkopen. De beslissing is definitief. Het Japanse merk is ook niet van plan om motoren te leveren aan andere F1-teams.

Gisteren al werd bekend dat de 51-jarige Japanner Shukei Nakamoto, de rechterhand van technisch directeur Ross Brawn en het meest verantwoordelijk voor het zwaar teleurstellende Honda chassis van 2007 en 2008, Honda F1 had verlaten om zich op de motorrace afdeling van Honda te richten.

De hoofdreden van Honda's aftocht is de wereldwijde financiële crisis, waardoor de autobouwer in dit aanslagjaar zijn winstvoorspellingen moest aanpassen en de productie terugdraaien. Vertegenwoordigers van Honda hadden het team, dat in Groot-Brittannië gevestigd is, gisteren al op de hoogte gebracht van het feit dat ze de dure sport de rug zouden toekeren als er geen nieuwe sponsor op de proppen komt.

Honda investeerde jaarlijks naar schatting 500 miljoen dollar (392 miljoen euro) in de Formule 1.

Het team heeft een zwak jaar achter de rug. Rubens Barrichello eindigde wel als derde in de Grote Prijs van Groot-Brittannië maar in het constructeurkampioenschap eindigde Honda als negende met slechts 14pt. Alleen Force India deed slechter.

Jenson Button en Rubens Barrichello, die de voorbije drie seizoenen voor Honda reden, moeten nu op zoek naar een andere werkgever. De 36-jarige Barrichello is al sinds 1993 actief in de Formule 1 en is met 267 starts recordhouder van het meest aantal deelnames aan een Grand Prix.

De beslissing van Honda heeft geen invloed op de Grote Prijs van Japan. Die zal ook volgend jaar nog plaatsvinden. De GP van Japan wordt op 4 oktober 2009 gereden op het circuit van Suzuka. Suzuka is het testcircuit van Honda.

Bruno Senna, het neefje van Ayrton Senna, was de nieuwe testrijder van Honda. Op 17 en 19 november jongstleden reed hij gedurende twee dagen bijna 150 rondes op het circuit van Barcelona in de Honda.

Na een zeer succesvolle periode in de jaren ’80 en beginjaren ’90 – met wereldtitels voor Ayrton Senna (1988, 1990 en 1991), Nelson Piquet (1987) en Alain Prost (1989) - maakte Honda in 2000 haar comeback in de Formule 1 als motorleverancier van het B.A.R.-team van ex-wereldkampioen Jacques Villeneuve en Ricardo Zonta. De samenwerking tussen beide partijen ging al snel verder dan alleen het leveren van motoren. In 2006 nam Honda B.A.R volledig over en keerde voor het eerst sinds 1968 terug in de Formule 1 als constructeur. Jenson Button won dat jaar de Grote Prijs van Hongarije, na de overwinningen van Richie Ginther en John Surtees in 1965 en 1967, de enige zege van het Honda in de Formule 1.

In 2007 en 2008 waren de prestaties van Honda in de Formule 1 zwak.

Honda was ook nauw betrokken bij het Super Aguri F1 team, de Japanners verleenden zowel motoren als financiële steun. Na de Grote Prijs van Spanje eind april van dit jaar ging het Super Aguri F1 team failliet nadat Honda besloot niet langer geld in het team te willen pompen.

Halverwege dit jaar besloot Honda zich op 2009 te gaan concentreren. Onder andere oud Ferrari designer Ross Brawn moest voor verbetering gaan zorgen bij de Japanners. Deze moeite is nu naar blijkt tevergeefs geweest.

Formule 1 baas Bernie Ecclestone reageerde al door te melden dat de terugtrekking van Honda uit de Formule 1 de andere teams wakker moet schudden. Ecclestone ageert samen met FIA-baas Max Mosley al ruime tijd tegen teams die te veel geld uitgeven.

Button Honda
Eén van de laatste beelden van een Honda in de Formule 1: Jenson Button in Brazilië

14:54 Gepost door dutje in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: autosport, formule 1, honda |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.