30-10-08

Donderdag 30 oktober 2008: Jacques Swaters wordt 82 jaar

Jacques Swaters
Jacques Swaters

Vandaag, donderdag 30 oktober 2008, wordt de op 30 oktober 1926 in Brussel geboren gewezen Belgische autopiloot Jacques Swaters 82 jaar. Hartelijk gefeliciteerd!

Jacques Swaters is na de dood van o.a. André Pilette op 27 december 1993 op 75-jarige leeftijd, Roger Laurent op 6 februari 1997 op 83-jarige leeftijd, Olivier Gendebien nu iets meer dan 10 jaar geleden op 2 oktober 1998 op 74-jarige leeftijd, Christian Goethals op 26 februari 2003 op 74-jarige leeftijd en Paul Frère op 23 februari van dit jaar op 91-jarige leeftijd de oudste nog levende Belgische Formule 1-piloot.
Andre Milhoux is 79 jaar, Teddy Pilette is 66 jaar, Jacky Ickx is 63 jaar, Patrick Neve is 59 jaar en Thierry Boutsen is 51 jaar.

Swaters startte met racen in 1948 met een MG tijdens de 24 uur van Francorchamps.
In 1950 richtten Swaters, Paul Frère en André Pilette de Ecurie Belgique op. Swaters reed in 1951 met een door de Ecurie ingeschreven gele Talbot Lago in twee Grote Prijzen. In Duitsland werd hij op de Nürburgring 10e en Italië moest hij al na 7 van de 80 ronden opgeven door mechanische pech.
In 1952 richtten Swaters en Charles de Tornaco de Ecurie Francorchamps op die op zondag 22 juni 1952 debuteerde in de Grote Prijs van België met 7e plaats voor Charles de Tornaco in een Ferrari. Op 3 augustus werd Roger Laurent 6e in de Grote Prijs van Duitsland.

Swaters Formule 2
Jacques Swaters na zijn Formule 2 zege op de Avusring

Zelf wint Swaters in 1952 een Formule 2 wedstrijd op de Avusring in Berlijn, misschien wel de grootste zege in zijn carrière.
In 1953 en 1954 reed Swaters zelf voor de Ecurie Francorchamps met een Ferrari. Hij werd 7e in de Grote Prijs van Duitsland 1953 net achter Stirling Moss maar voor Alberto Ascari en Luigi Villoresi en moest opgeven in de Grote Prijs van Zwitserland.
In de 24 uren van Le Mans was de Ecurie Francorchamps echter zeer succesvol. In 1953 werden Roger Laurent en Charles de Tornaco in een Jaguar C-Type 9e.
Op 18 september 1953 kwam Charles de Tornaco om het leven tijdens Grand Prix van Modena.


Jacques Swaters in de Grote Prijs van Zwitserland 1954

In 1954 eindigden Roger Laurent – nu met Jacques Swaters zelf als co-piloot na de dood van de Tornaco - met een Jaguar C-Type als 4e in de 24 uren van Le Mans.
Swaters werd ook 8e in de Grote Prijs van Zwitserland Formule 1 maar gaf op in de Grote Prijs van België (in de eerste ronde al). Ook in de Grote Prijs van Spanje staakt hij na 16 ronden de strijd. Deze Grote Prijs van Spanje op 24 oktober 1954 was zijn laatste Formule 1-race.
In de dramatische editie van 1955 van de 24 uren van Le Mans – waarbij het favoriete Mercedes team met o.a. Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Karl Kling, André Simon, John Fitch en de onfortuinlijke Pierre Levegh zich tijdens de race terugtrok – eindigden Johnny Claes en Jacques Swaters in hun Jaguar D-Type met een 3e plaats op het podium.

Le Mans 1956
De Jaguar D-Type waarmee van Swaters en Rousselle 4e werden in de 24 uren van Le Mans 1956

Het jaar daarop eindigden Jacques Swaters en Freddy Rousselle als 4e in een Jaguar D-Type.
In 1957 stopte Swaters met het racen en werd teambaas van de Ecurie Nationale Belge (ook bekend als de Equipe Nationale Belge of ENB), een fusie tussen de Ecurie Francorchamps en de Ecurie Belge van Johnny Claes.
De Equipe Nationale Belge neemt in 1957 deel aan de 24 uren van Le Mans met Paul Frére en Freddy Rousselle die 4e worden in een Jaguar D-Type. Het team van de Ecurie Francorchamps met Lucien Bianchi en Georges Harris wordt 7e in een Ferrari.

Le Mans 1958
De wagen waarmee Lucien Bianchi tijdens de 24 uren van Le Mans van 1958 crashte

In 1958 moest het team van de Ecurie Francorchamps met Lucien Bianchi en Willy Mairesse in hun Ferrari 250 al snel de strijd staken nadat Bianchi de wagen in de regen crashte, maar Jean “Beurlys” Blaton – de vader van Catherine Blaton, de eerste vrouw van Jacky Ickx - en Alain de Changy werden in hun Ferrari 250 van de Equipe Nationale Belge 6e. De overwinning gaat naar onze landgenoot Olivier Gendebien.
In 1959 debuteerde de Ecurie Nationale Belge in de Formule 1. Nu ja, ze probeerden het toch, want Lucien Bianchi en Alain de Changy konden zich in hun Cooper-Climax niet kwalificeren voor de Grote Prijs van Monaco.
In 1959 stond de Equipe Nationale Belge met Jean Blaton en Leon Dernier in hun Ferrari 250 terug op het podium van de 24 uren van Le Mans met alweer een 3e plaats. Dit keer wonnen zij ook hun klasse. Het team van de Equipe Nationale Belge met Lucien Bianchi en Alain de Changy moest met de Ferrari 250 al gauw de strijd staken.
Op zondag 19 juni 1960 werd Lucien Bianchi in een Cooper-Climax 6e in de Grote Prijs van België, meteen het enige WK-puntje dat de Equipe Nationale Belge ooit behaalde. Dit was de tragische Grote Prijs tijdens dewelke Chris Bristow en Alan Stacey om het leven kwamen en Stirling Moss tijdens de trainingsritten een zwaar ongeluk had.
In 1961 konden Lucien Bianchi en Olivier Gendebien zich in de Emeryson-Maserati niet kwalificeren voor de Grote Prijs van Monaco en André Pilette in een Emeryson-Climax niet voor de Italiaanse Grote Prijs.
In een Lotus-Climax gaven Lucien Bianchi en Willy Mairesse op in de Grote Prijs van België. Een jaar later zou Mairesse in diezelfde Grote Prijs van België zijn zware ongeval hebben na een contact met de Brit Trevor Taylor.
Onze landgenoten Paul Frère en Olivier Gendebien winnen in 1960 de 24 uren van Le Mans voor André Pilette die met Ricardo Rodríguez 2e wordt voor niemand minder dan de combinatie Roy Salvadori/Jim Clark! In 1961 wint Olivier Gendebien opnieuw (deze keer met Phil Hill) voor Willy Mairesse (met Mike Parkes) en Pierre Noblet (met Jean Guichet).
Alhoewel de Belgische piloten in het algemeen dus goed presteerden in Le Mans stellen de Ecurie Francorchamps en Equipe Nationale Belge in die jaren teleur. Misschien zijn hun activiteiten in de Formule 1 in die peridoe daar niet vreemd aan.

Lucien Bianchi
Lucien Bianchi tijdens de laatste Grand Prix van de Ecurie Nationale Belge op de Nürburgring in 1962.

In 1962 reed de Equipe Nationale Belge zijn laatste twee Grote Prijzen. Lucien Bianchi werd 9e in de Belgische Grand Prix in een Lotus-Climax en op 5 augustus 1962 16e in de Duitse Grand Prix in een zelfgebouwde ENB op basis van een Emeryson chassis met Maseratimotor.
In Le Mans gaat het dan weer beter. Olivier Gendebien wint voor de 4e keer de 24 uren van Le Mans, net als het jaar daarvoor met Phil Hill. Onze landgenoot Pierre Noblet is tweede en de Ferrari 250 van de Equipe Nationale Belge met Jean Blaton en Leon Dernier eindigt als 3e. Claude Dubois en Georges Harris eindigen in een Abarth-Simca van de Equipe Nationale Belge als 14e. Georges Berger en Robert Darville van de Equipe Nationale Belge geven op.
Voor de Equipe Nationale Belge en de Ecurie Francorchamps is de editie van 1963 van de 24 uren van Le Mans waarschijnlijk de meest memorabele. Het superteam Lorenzo Bandini/Ludovico Scarfiotti wint weliswaar in een Ferrari 250P maar Jean Blaton en Gerhard Langlois worden in een Ferrari 250 GTO van de Equipe Nationale Belge 2e en Pierre Dumay en Leon Dernier in een Ferrari 250 GTO van de Ecurie Francorchamps 4e!
In 1964 worden Lucien Bianchi en Jean Blaton in Ferrari 250 GTO van de Ecurie Nationale Belge 5e. De tweede wagen van Pierre Dumay en Gerard Langlois van Ophem wordt 16e.
Willy Mairesse en Jean Blaton staan in 1965 in een Ferrari 275 GTB van de Ecurie Francorchamps met een 3e plaats alweer op het podium. Gerhard Langlois van Ophem en Leon Dernier geven op.

Le Mans 1966
De Ferrari 365 P2/P3van de Ecurie Francorchamps waarmee Jean Blaton en Pierre Dumay in 1966 de strijd moesten staken in de 24 uren van Le Mans

In 1966 worden Pierre Noblet en Claude Dubois 10e, Jean Blaton/Pierre Dumay en Gustave Gosselin/Eric de Keyn geven op.
In 1967 worden Willy Mairesse en Jean Blaton alweer 3e in een Ferrari 330 P4 van de Equipe Nationale Belge.
Op 30 maart 1969 komt Lucien Bianchi tijdens trainingsritten voor de 24 uren van Le Mans om het leven.
Na enkele jaren afwezigheid worden Hughes de Fierlandt en Alistair Walker in een Ferrari 512S van de Ecurie Francorchamps 5e in de bijzonder zware editie van 1970 die bijna volledig onder een gutsende regen werd verreden en waarin slechts 7 van de 51 gestarte wagens de finish haalden.
Maar de hoogdagen van de Ecurie Francorchamps in Le Mans zijn voorbij. In de loop van de jaren ’70 verdwijnt het team stilaan uit beeld.

swaters nu
Jacques Swaters

Swaters - één van de eerste Ferraridealers - richt zich vanaf dan op zijn Ferrari garagebedrijf. Tegenwoordig is hij archivaris van de Jacques Swaters Foundation, die een Ferrarimuseum bestuurt.

18-10-08

Zaterdag 18 oktober 2008: voorbeschouwing op de Ronde van Lombardije

Vandaag, zaterdag 18 oktober 2008, wordt in Italië de Ronde van Lombardije, de laatste belangrijke wegwedstrijd van het seizoen, gereden.

De laatste zeven jaar won telkens een Italiaan: Danilo di Luca (2001), Michele Bartoli (2002 en 2003), Damiano Cunego (2004 en 2007) en Paolo Bettini (2005 en 2006).

De laatste niet-Italiaanse winnaar was de Litouwer Raimondas Rumsas in 2000.

De laatste Belgische winnaar was Fons De Wolf in… 1980! Hoog tijd voor een opvolger dus. Maar kijk, afgelopen zaterdag won de Luikenaar Philippe Gilbert nog Parijs–Tours, maar ja, dat was pas negen jaar na de vorige Belgische overwinning van Marc Wauters in 1999. Toen Fons De Wolf op 18 oktober 1980 de overwinning behaalde in de “wedstrijd van de vallende bladeren” had Daniel Willems drie weken ervoor op 28 september al Parijs-Tours – dat toen Blois-Chaville heette - gewonnen. En tussen Willems en Wauters zouden ook Jean-Luc Vandenbroucke (1982), Ludo Peeters (1983 en 1985), Johan Capiot (1991), Hendrik Redant (1992) en Johan Museeuw (1993) de Franse wedstrijd winnen.

In totaal werd de Ronde van Lombardije 64 keer gewonnen door een Italiaan (waarvan 5 keer Fausto Coppi van 1946 tot 1949 en in1954), 11 maal door een Fransman (waarvan driemaal Henri Pélissier in 1911, 1913 en 1920 en tweemaal Bernard Hinault in 1979 en 1984) en 10 maal door een Belg. Andere Belgische winaars waren Roger De Vlaeminck (1974 en 1976), Eddy Merckx (1971 en 1972), Jean-Pierre Monseré (1969), Herman Van Springel (1968), Emile Daems (1960), Rik Van Looy (1959) en lang daarvoor won Philippe Thys in 1917 de 13e uitgave van de Ronde van Lombardije.

De favorieten van dit jaar zijn de Italiaan Damiano Cunego (de winnaar van vorig jaar en in april nog winnaar van de Amstel Gold Race), de Spanjaard Samuel Sanchez (vorig jaar nog 3e, het jaar daarvoor 2e en in augustus winnaar van de gouden medaille bij de Olympische wegrit) en de Rus Alexander Kolobnev.

Outsiders zijn Filippo Pozzato, Robert Gesink, Andy  Schleck, Cadel  Evans, Joaquim  Rodriguez en kersvers wereldkampioen Alessandro Ballan.

Bij de Belgen kunnen we hopen op Jurgen Van Goolen, Johan Vansummeren, Wim Van Huffel,  Maxime Monfort, Staf  Scheirlinckx, Christophe Brandt, Jelle Vanendert, Kevin Hulsmans en Mario Aerts.

 

Afgelopen dinsdag 14 oktober won de Nederlander Hans Dekkers de 75ste editie van de Nationale Sluitingsprijs in Putte-Kapellen (1.1) voor Tom Boonen. Na Floris Goesinnen vorig jaar was het de tweede opeenvolgende Nederlandse zege in deze wedstrijd. Veertien dagen geleden was Dekkers nog 2e geworden in de Omloop van de Vlaamse Scheldeboorden achter de Gentenaar Wouter Weylandt.

De laatste Belgische winnaar van de Nationale Sluitingsprijs was Gorik Gardeyn in 2006. De Nationale Sluitingsprijs, die al van in 1929 wordt georganiseerd, kende alleen maar Belgische of Nederlandse winnaars! 15 maal ging de zege naar een Noorderbuur, 60 maal naar een landgenoot. Adrie van der Poel won driemaal (1983, 1986 en 1987), net als Frans Van Looy (1974, 1977 en 1979).

 

Het Belgische wegseizoen begint opnieuw op 28 februari 2009 met de Omloop Het Volk.

00:12 Gepost door dutje in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: wielrennen, ronde van lombardije |  Facebook |

17-10-08

Vrijdag 17 oktober 2008: een jarige wereldkampioen

Kimi Räikkönen
Kimi Räikkönen

Vandaag, vrijdag 17 oktober 2008, wordt de op 17 oktober 1979 in Espoo geboren Finse wereldkampioen Formule 1 van vorig jaar Kimi Räikkönen 29 jaar.
Hij vierde zijn verjaardag vandaag met een derde tijd in de eerste vrije trainingsritten en jammer genoeg slechts een achtste tijd in de tweede vrije trainingsritten.
The Iceman” mag dan nog altijd de regerende wereldkampioen zijn, als verjaardagsgeschenk zou hij zondag wel eens zijn titel kunnen verliezen aan de Brit Lewis Hamilton. Als Hamilton wint en Massa doet niet beter dan een vijfde plaats of als Hamilton tweede wordt en Massa doet niet beter dan een zevende plaats is de Brit wereldkampioen. Als Hamilton derde wordt duikt er een derde hond op in het spel, de Pool Robert Kubica. Want als die dan de wedstrijd wint wordt over de titel beslist in Brazilië op zondag 2 november.

22:57 Gepost door dutje in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: formule 1, autosport, kimi raikkonen |  Facebook |

13-10-08

Grote Prijs van Japan Formule 1: nabeschouwing

De tweevoudige Spaanse wereldkampioen Fernando Alonso heeft in zijn Renault de 24e Grote Prijs van Japan gewonnen, de 16e Grand Prix van het seizoen en de 801e Grote Prijs uit de geschiedenis van het wereldkampioenschap Formule 1.

Voor Alonso is zijn tweede opeenvolgende overwinning en de 21e overwinning uit zijn carrière. Daarmee komt hij op één overwinning van Damon Hill die tiende staat in het totaal klassement van aantal overwinningen. Een plaatsje in de top 10 aller tijden ligt dus voor Alonso in het verschiet.

Het is de tweede keer dat Alonso de Grote Prijs van Japan wint. Eerder deed hij dat al in 2006.

Het is de 35e overwinning voor een Renault, dat zijn er evenveel als Brabham tussen 1964 en 1985. Alleen Ferrari, McLaren, Williams en Lotus deden beter.

 

De tweede plaats van de Pool Robert Kubica in de BMW Sauber is zijn beste resultaat sinds zijn overwinning in Canada. Daarna deed hij niet beter dan twee derde plaatsen in de Grote prijzen van Europa en Italië. Samen met Massa is Kubica de enige die mathematisch gezien nog wereldkampioen kan worden. Hij heeft 12 punten achterstand op Hamilton.

Kubica’s tweede plaats is ook een mooi verjaardagsgeschenk voor de op 13 oktober 1943 in Zürich geboren Peter Sauber die in 1993 met zijn eigen team zijn debuut maakte in de Formule 1 en vandaag 65 jaar oud wordt. Het Sauberteam kwam niet verder dan vijf derde plaatsen: Heinz-Harald Frentzen in Italië in 1995, Johnny Herbert in Monaco in 1996 en in Hongarije in 1997, Jean Alesi in België in 1998, Nick Heidfeld in Brazilië in 2001 en H-H.Frentzen in de Verenigde Staten in 2003. Voor Sauber reden o.a. regerend wereldkampioen Kimi Räikkönen (2001), oud-wereldkampioen Jacques Villeneuve (2005), Felipe Massa (2002 en 2004-2005), Nick Heidfeld (2001-2003), Giancarlo Fisichella (2004), Jean Alesi (1998-1999), Andrea de Cesaris (1994), Pedro Diniz (1999-2000), H-H. Frentzen (1994-1996 en 2003), Johnny Herbert (1996-1998), J.J. Lehto (1993), Mika Salo (2000) en Karl Wendlinger (1993-1995).

Peter Sauber verkocht zijn team in 2005 aan BMW. Het team werd uit eerbetoon BMW Sauber genoemd.

 

De Fin Kimi Raikkonen in de Ferrari werd derde, zijn eerste punten sinds zijn derde plaats in de Grote Prijs van Hongarije. Met een achterstand van 21 punten en nog maar 20 punten te behalen is hij nu ook mathematisch zeker dat hij zijn wereldtitel niet zal verlengen.

Tweede beste resultaat uit zijn carrière voor Nelsinho Piquet na zijn tweede plaats in Hockenheim, maar dat had toen meer met geluk dan met kunde te maken, toen hij toevallig zijn reguliere pitstop maakte toen de safety car uitkwam na de crash van Timo Glock. Of deze vierde plaats de zes wagens kunnen goed maken die hij dit seizoen al aan gruzelementen reed is nog maar de vraag.

De Italiaan Jarno Trulli zorgde voor het hoogste klassement van een Japanse wagen in deze Grote Prijs. Hij reed de Toyota als vijfde over de meet. Het zijn Trulli’s eerste punten na drie Grote Prijzen zonder.

Zesde plaats voor de Duitser Sebastian Vettel die in de Toro Rosso-Ferrari nu al vijf maal na elkaar binnen de punten rijdt. Kwam binnen als 7e maar schoof één plaatsje op na de 25” straftijd van Bourdais.

De Braziliaan Felipe Massa in de Ferrari reed als 8e over de meet maar werd 7e na de 25” straftijd van Bourdais. Na een drive through penalty wegens het aanrijden van Hamilton verloor hij 23”602 en drie plaatsen. Toch blijft hij samen met Kubica de enige die mathematisch gezien nog wereldkampioen kan worden. Hij heeft 5 punten achterstand op Hamilton.

Dankzij de straftijd van Bourdais bekleedt de Australiër Mark Webber in de Red Bull-Renault voor de derde keer in de laatste vier races de achtste plaats.

De Duitser Nick Heidfeld heeft in zijn BMW Sauber dit seizoen nog altijd niet moeten opgeven en kwam sinds de Grote Prijs van China vorig jaar al 18 keer na elkaar aan de finish. Dat is even vaak als Michael Schumacher van San Marino 2003 tot Spanje 2004. Alleen Michael Schumacher (24x), Rubens Barrichello (23x) en Fernando Alonso (22x) deden beter.

Bourdais eindigde aanvankelijk als 6e maar kreeg na afloop van de Grote Prijs 25 seconden straf voor zijn botsing met Felipe Massa, nadat deze de pits uitreed. Door de straf viel de Fransman terug naar de tiende plaats. Hij reed wel voor de eerste keer in zijn carrière aan de leiding van een Grand Prix. Drie ronden van de 22e tot de 24e ronde. Het is wel al de tiende opeenvolgende keer dat hij de finish haalt. Na zijn opgave in Monaco haalde hij telkens de eindmeet.

De Duitser Nico Rosberg werd in zijn Williams-Toyota elfde. Voor de tiende opeenvolgende maal haalt hij de finish. Na zijn opgave in Monaco haalde hij telkens de eindmeet.

De Brit Lewis Hamilton werd in de McLaren-Mercedes slechts 12e. Voor het eerst sinds zijn 10e plaats in de Grote Prijs van Frankrijk in juni scoort hij geen punten! De aanrijding door Massa in de 2e ronde kostte hem 12 plaatsen (hij zakte van 6 naar 18) en de drive through penalty voor zijn late remmaneuvre bij de start kostte hem opnieuw 23”725.

Rubens Barrichello en Jenson Button brengen de Japanse Honda’s mooi achter elkaar binnen op een 13e en 14e plaats. Zij vormen samen het meeste ervaren team, goed voor 416 Grote Prijzen. Maar in leeftijd moeten ze wel onderdoen voor het Red Bull Racing met David Coulthard en Mark Webber die weliswaar “maar” 363 Grote Prijzen hebben gereden maar samen wel 69 jaar en 245 dagen oud zijn terwijl Barrichello en Button “slechts” 65 jaar en 44 dagen oud zijn.

David Coulthard crashte in zijn op twee na laatste Grote Prijs in de eerste ronde al keihard tegen de bandenmuur, gelukkig zonder gevolgen. Meteen ook het einde van een reeks van zes wedstrijden (vanaf Duitsland) waarin hij telkens de finish haalde.         

De Japanner Kazuki Nakajima eindigt in zijn Williams-Toyota voor eigen publiek op een ontgoochelende 15e plaats. Hij verloor bij de crash van Coulthard zijn voorvleugel en na een pitstop van 38”649 viel hij terug naar de laatste plaats. Het is wel al de 9e opeenvolgende keer dat hij de finish haalt. Maar na zijn opgave in de Grote Prijs van Canada finishte hij wel altijd beter dan de 15e plaats, behalve in Frankrijk en Europa waar hij ook slechts 15e was.

De Fin Heikki Kovalainen moet voor de eerste keer in zijn carrière opgeven vanwege een defecte Mercedes motor. Daarmee komt er een einde aan zijn reeks waarbij hij 11 opeenvolgende keren de finish haalde.

Met de opgave van de Duitser Timo Glock in de Toyota komt er ook voor hem een einde aan een reeks van vijf wedstrijden (vanaf Hongarije) waarin hij telkens de finish haalde. Na het ongeluk van Coulthard reed hij over wat brokstukken en vervolgens voelde de auto erg raar en verloor hij de controle over de kerbstones in Bocht 6. De auto werd gelanceerd en toen hij landde, voelde het alsof er iets brak en moest hij opgeven.

Nochtans had Toyota voor de Grote Prijs besloten om de motor van Timo Glock te vervangen. Ze maakten aldus gebruik van de joker, de mogelijkheid om één keer per jaar een motor ter vervangen zonder straf te krijgen en tien plaatsen te verliezen op de startgrid. Glock was pas de derde coureur die dit jaar gebruik maakt van deze mogelijkheid.

De twee Force India wagens tenslotte moesten alle twee de strijd staken en dat nadat ze bij de kwalificatieritten al voor tweede opeenvolgende keer samen van op de laatste plaats vertrokken...

 

Volgend weekend wordt op het circuit van Shanghai de vijfde Grote Prijs van China gereden. Om 8u onze tijd gaat de wedstrijd van start.

Om nog in aanmerking te komen voor de wereldtitel moet Kubica drie punten meer halen dan Hamilton. Als dat niet gebeurd en Massa haalt zes punten minder dan Hamilton is de Brit wereldkampioen.

15:03 Gepost door dutje in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: autosport, formule 1, sauber |  Facebook |

12-10-08

Zondag 12 oktober 2008: 8e speeldag in tweede klasse: KVK Tienen en RFC Doornik verliezen

KVK Tienen - Sint-Truiden 0-2. Twee doelpunten in het laatste kwartier. Het zevende doelpunt van hun topschutter Ibrahim Sidibe en de 0-2 door Wilmet. Ibrahim Sidibe heeft nu net even vaak gescoord als de topschutter van KVK Tienen, Sebastien Dufoor. Sint-Truiden is nu nog de enige ploeg in tweede klasse die ongeslagen is. Het neemt in de stand de leiding over van KVK Tienen dat volgende zondag naar Ronse moet, 10e met 12pt. Voor Sint-Truiden staat er dan alweer een topper op het programma met de komst van het tot vandaag ongeslagen Doornik.

 

RFC Luik - OH Leuven 1-1. Gelijk gaan spelen op RFC Luik is een mooi resultaat voor OHL.

RFC Luik staat nu samen met Antwerp, Beveren, Oostende en Waasland met 14pt, maar blijf thuis ongeslagen. OHL staat nog altijd 12e met drie punten minder dan Ronse en Lierse. Zondag ontvangt OHLeuven Antwerp dat vijf punten meer heeft.

 

Doornik - Beveren 1-2. Eerste nederlaag voor Doornik en meteen komt er een einde aan een reeks van acht wedstrijden zonder nederlaag. De Henegouwers staan nu vierde met evenveel punten als FC Brussels.

De topschutter van Beveren, Luciano Olguin, maakte al in de eerste minuut het eerste doelpunt en zit daarmee aan 6 goals. Voor Doornik maakte Dorizon de 1-1. D'Haemers legde de eindcijfers vast. Beveren heeft nu net als Antwerp, Oostende, Waasland en RFC Luik 14pt.

 

Waasland - KVSK United 1-1. Waasland laat verrassend punten liggen thuis tegen het als voorlaatste geklasseerde KVSK United. Het is het eerste puntenverlies thuis voor Waasland en de eerste puntenwinst uit voor KVSK United. Hervé Ndjana Onana maakte voor Waasland zijn 9e doelpunt en blijft topschutter in tweede klasse. Waasland heeft nu net als Antwerp, Beveren, Oostende en RFC Luik 14pt.

 

Namen - FC Brussels 0-5. FC Brussels stijgt naar de derde plaats en heeft nu evenveel punten als Doornik.

 

De uitslag van de dag is Oostende – Virton met 7-2. Grandisson maakte voor Oostende vier doelpunten, zijn eerste doelpunten van het seizoen trouwens.

 

Tenslotte: Antwerp - ROC Charleroi 1-0 en Deinze – Ronse 0-0

22:40 Gepost door dutje in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: voetbal, tweede klasse, kvk tienen, ohleuven |  Facebook |

11-10-08

Zaterdag 11 oktober 2008: Kwalificatieritten Grote Prijs van Japan

De Brit Lewis Hamilton behaalde in de McLaren-Mercedes in zijn 33e Grand Prix weekend voor de twaalfde keer in zijn carrière – dat is evenveel als Gerhard Berger en David Coulthard, die aan het eind van dit seizoen stopt met Formule 1 racen, en één minder dan Rubens Barrichello die nog steeds actief is - en voor de zesde keer dit seizoen - daarmee doet hij beter dan Felipe Massa met vijf - de pole–position.

Hamilton’s vorige pole-position dateert van de Grote Prijs van België begin september.

Vorig jaar vertrok Hamilton in Japan ook vanaf pole-position en toen won hij de race.

Het is de 140e pole-position voor een McLaren - Ferrari heeft er 202 - en de 193e voor een Britse piloot.

De Fin Kimi Raikkonen vertrekt in zijn Ferrari van op de tweede startplaats. Dit is zijn beste prestatie sinds zijn pole-position in de Grote Prijs van Frankrijk in juni.

Ook de vierde startplaats van de Spanjaard Fernando Alonso in de Renault is zijn beste resultaat sinds de Grote Prijs van Frankrijk toen hij daar van op de derde startplaats vertrok. Het is nog maar de derde keer dit seizoen dat Alonso van op de tweede startrij kan vertrekken.

Een vijfde startplaats voor Felipe Massa in de Ferrari. Dat is een zwakke prestatie de Braziliaan. Na zijn catastrofaal verlopen Grote Prijs van Singapore is dit niet echt een goed begin om de daar verloren schade terug goed te maken.

Timo Glock zet nu al voor de derde opeenvolgende keer een degelijke prestatie neer tijdens de kwalificatieritten. Morgen start hij als achtste.

Na zijn pole-position in Italië presteert Sebastian Vettel steeds zwakker in de kwalificaties. 6e in Singapore en nu pas 9e.

Met uitzondering van zijn negatieve uitschuiver in Singapore blijft Bourdais sinds de Grote Prijs van Europa mooi stand houden rond die 10e startplaats. Hij heeft stilaan een patent op de vijfde startrij wat in schril contrast staat met de eerste elf wedstrijden van het seizoen.

De Brit David Coulthard start in zijn op drie na laatste Grote Prijs van op de 11e startplaats. Dat is zijn beste resultaat sinds zijn 10e startplaats voor de Grote Prijs van Duitsland in juli.

Niet onaardig resultaat voor de Braziliaan Nelsinho Piquet in de Renault. Hij doet met zijn 12e startplaats evengoed als in de Grote Prijs van België en daarvoor was het geleden van in Hongarije dat hij met zijn 10e plaats aldaar nog beter deed.

Net als in Singapore slechts een 13e startplaats voor Mark Webber in de Red Bull-Renault. Alleen in eigen land in de eerste Grot Prijs van het seizoen in Australië en later in de Grote Prijs van Europa deed hij het met een 14e startplaats nog slechter.

De Japanner Kazuki Nakajima start in de Williams-Toyota als 14e voor eigen publiek.

15e startplaats voor Nico Rosberg in de Williams-Toyota. Ook in België startte hij pas als 15e en alleen in Maleisië, Frankrijk en Duitsland deed hij slechter.

In augustus was Nick Heidfeld slechts 15e in de kwalificatieritten voor de Grote Prijs van Hongarije. Nu deed hij het nog slechter. Hij vertrek van op de 16e startplaats, meteen zijn slechtste prestatie van het seizoen. Een verkeerde bandenkeuze lag aan de oorzaak van de slechts prestatie. Ploegmaat Kubica haalde trouwens ook maar net de tweede sessie.

18e startplaats slechts voor Jenson Button in de Honda. Dit jaar deed hij nog maar twee keer slechter toen hij in Canada en Italië als 19e startte.

En traditiegetrouw sluiten de Force India-Ferrari wagens het rijtje. Voor de tweede opeenvolgende keer staan Adrian Sutil en Giancarlo Fisichella samen op de laatste plaats. Het is al geleden van de Grote Prijs van Frankrijk in juni dat er geen Force India op de laatste plaats stond. En dat kwam dan nog omdat Nico Rosberg en Rubens Barrichello vijf plaatsen achteruit waren gezet.

zaterdag 11 oktober 2008: derde speeldag in de voorronde van het WK2010

Vanavond speelt België zijn derde wedstrijd in de kwalificatieronde voor het WK2010. Na een overwinning thuis tegen Estland met 3-2 en een 1-1 gelijkspel in Turkije komt vanavond Armenië op bezoek. Armenië kon nog niet winnen. Tegen Turkije werd het 0-2 en in Spanje zelfs 4-0. Ze hebben dus zelfs nog geen enkel doelpunt gescoord.

 

België heeft tot nu toe vier maal tegen Armenië gespeeld en telkens gewonnen: op 7 september 1994 won België thuis met 2-0 door o.a. een doelpunt van Marc Degryse en in de terugmatch in Armenië op 7 oktober 1994 werd het 0-2 na twee doelpunten van Luc Nilis.

 

Armenië zat ook in het vorige kwalificatietoernooi (voor het EK 2008) in de groep van België. De Belgen wonnen toen beide matchen: op 6 september 2007 in Armenië met 0-1 na een doelpunt van Van Buyten en op 17 oktober 2007 thuis met 3-0 na doelpunten van Sonck, Dembele en Geraerts.

 

Ons land heeft ook de geschiedenis mee. De voorbije jaren werd er op 11 oktober vijf maal een kwalificatie interland gespeeld en nooit werd er verloren:

11 oktober 1978: EK Kw. Portugal-België 1-1 met een doelpunt van Frankie Vercauteren

11 oktober 1989: WK Kw. Zwitserland-België 2-2 met o.a. een doelpunt van Marc Degryse

11 oktober 1997: WK Kw. België-Wales 3-2 met doelpunten van Staelens, Claessens en Wilmots

11 oktober 2003: EK Kw. België-Estland 2-0 met o.a. een doelpunt van Buffel   

11 oktober 2006: EK Kw. België-Azerbeidzjan 3-0 met doelpunten van Simons, Vandenbergh en Dembele   

Met minder dan een overwinning kan vanavond dus geen genoegen worden genomen. De wedstrijd begint om 20u45.

 

De andere wedstrijden in de groep van België zijn Turkije (13), kwartfinalist op het jongste EK, tegen Bosnië-Herzegovina (met topschutter Zvjezdan Misimovic die drie maal scoorde in de 7-0 overwinning tegen Estland) en Estland tegen Europees kampioen Spanje (1), met topschutter David Villa. Een nederlaag of gelijkspel van Turkije en een nederlaag van Spanje zou wenselijk zijn. De Belgen kunnen dan aan de leiding komen van groep 5. Turkije - Bosnië-Herzegovina begint om 21u en Estland – Spanje om 21u45.

--

In de andere groepen staan er ook enkele interessante matchen op het programma.

-          Een zeer interessante match is alleszins Duitsland (3)(met topschutter Miroslav Klose), de regerende vice-Europees kampioen, vicewereldkampioen in 2002 en Europees kampioen in 1996, tegen Rusland (9), kwartfinalist op het jongste EK. In de stand van groep 4 staat Duitsland aan de leiding met één punt voorsprong op Rusland.

-          Wales – Liechtenstein. Wales zal de drie punten wel thuis houden. Als Duitsland en Rusland gelijk spelen komt het dan aan de leiding van groep 4.   

-          In groep 6 speelt Engeland (14)(met topschutter Theo Walcott die drie van de vier doelpunten scoorde in Kroatië en Joe Cole die de twee doelpunten maakte in Andorra) zijn eerste thuismatch van de voorronde tegen Kazachstan met topschutter Sergey Ostapenko die twee maal scoorde tegen Andorra en één maal tegen Oekraïne. Gaan de Engelsen voor een negen op negen? Ze zullen het wel zonder aanvoerder John Terry moeten doen. De centrale verdediger van Chelsea heeft last van een rugblessure. Rio Ferdinand van Manchester United wordt de aanvoerder.

-          Oekraïne (19) - Kroatië (6). Kroatië moet winnen om op gelijke hoogte te komen van Oekraïne. Anders lopen ze al een achterstand op van zes punten op Oekraïne en waarschijnlijk ook op Engeland.

-          In groep 7 ontvangt Roemenië (18) de Franse de wereldkampioen van 1998, Europese kampioen van 2000 en de regerende vicewereldkampioen. Beiden hebben drie punten. Een nederlaag zou Frankrijk op de voorlaatste plaats van de groep brengen.

-          In groep 8 speelt Bulgarije (15) thuis tegen Italië (2), regerend wereldkampioen en vice-Europees kampioen in 2000. Italië haalde zes op zes, Bulgarije begon met een gelijkspel tegen Montenegro.

-          In groep 9 staat Nederland – IJsland op het programma. Grappig – nu ja – dat deze wedstrijd uitgerekend nu komt. Misschien kunnen de IJslanders wat spaargeld meebrengen voor hun Nederlandse klanten bij de IJslandse internetbank Icesave. Als de spelers van Oranje daar geld hebben staan zullen ze wel extra gemotiveerd zijn…J

 

Ook interessant:

Groep 1:

-          Hongarije – Albanië. Houdt groepsleider Albanië stand bij Hongarije? 

-          Denemarken (31) – Malta. Denemarken heeft net als Malta vier punten. 

-          Zweden (28) - Portugal (10). Zweden heeft ook vier punten en één puntje meer dan Portugal, de vice-Europese kampioen van 2004.

Groep 2

-          Griekenland (17), Europees kampioen 2004 met topschutter Theofanis Gekas, speelt tegen Moldavië dat puntenloos laatste staat.

Groep 3

-          Polen (30) - Tsjechië (8). Een derby. Tsjechië moet winnen om op gelijke hoogte te komen van groepsleider Polen.

-          Slovenië - Noord-Ierland (35). Slovenië heeft evenveel punten als Polen.

 

Groep 7

-          Servië (40) – Litouwen. Litouwen is leider met 3 punten voorsprong op Servië

19:44 Gepost door dutje in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: voorronde wk2010, voetbal, rode duivels |  Facebook |

08-10-08

woensdag 8 oktober 2008: Over de Grote Prijzen van Canada en de Verenigde Staten en mooie circuits

Vandaag raakte bekend dat – in mijn ogen – één van de spectaculairste Grote Prijzen van het seizoen, de Grote Prijs van Canada op het Circuit Gilles Villeneuve op het Ille-notre-Dame in Montréal, vanaf volgend jaar waarschijnlijk van de Formule 1-kalender verdwijnt.
De reden? Omdat, na het schrappen van de Grote Prijs van de Verenigde Staten dit jaar, het kostenplaatje te groot geworden is om al het Formule 1-materiaal voor slechts één wedstrijd naar de overkant van de Grote Plas te vervoeren.
De Grote Prijs van Canada wordt verreden sinds 1967, eerst afwisselend op Mosport Park en Mont-Tremblant, vanaf 1972 alleen nog op Mosport Park. Sinds 1978 wordt de Grote Prijs van Canada ononderbroken georganiseerd op het Circuit Gilles Villeneuve in Montréal.
De Grote Prijs van de Verenigde Staten werd sinds dit jaar al geschrapt, maar wat wil je na de klucht van 2005 toen slechts zes rijders de start namen terwijl de veertien met Michelinbanden uitgeruste wagens na de warm up ronde terug de pits inreden.
Als ook Canada wegvalt wordt er in Noord-Amerika geen Grand Prix Formule 1 meer georganiseerd. Dat zou de eerste keer zijn sinds 1959, strikt genomen zelfs de eerste keer sinds het wereldkampioenschap Formule1 in 1950 werd opgestart.
Van 1950 tot 1958 telden namelijk ook de 500 mijlen van Indianapolis mee voor het wereldkampioenschap Formule 1. In 1959 werd dan op het circuit van Sebring de eerste Grote Prijs van de Verenigde Staten gereden. In 1960 werd uitgeweken naar Riverside. Van 1961 tot 1980 werd de Grote Prijs van de Verenigde Staten 20 maal op rij op het circuit van Watkins Glen gereden, vanaf 1971 weliswaar op een volledig veranderde versie van het circuit.
Vanaf 1976 werd er zelfs twee maal per jaar in de Verenigde Staten gereden, aan het begin van het seizoen in de straten van het Californische Long Beach en aan het einde van het seizoen op Watkins Glen in de buurt van New York.
In 1980 wint Alan Jones – de wereldkampioen van dat jaar – de allerlaatste Grote Prijs die op Watkins Glen wordt verreden.
In 1981 en 1982 neemt het belachelijke, kunstmatige circuit van Las Vegas, aangelegd op de parking van het Caesar’s Palace Hotel, de rol van Watkins Glen over.
In 1982 wordt er naast Long Beach en Las Vegas ook in de straten van Detroit gereden.
In 1983 wordt er voor de laatste maal in Long Beach gereden. Het jaar daarop, in 1984, neemt Dallas de plaats van Long Beach over. Het is meteen de eerste en enige keer dat er in de straten van de Texaanse stad een Grote Prijs Formule 1 wordt georganiseerd.
Van 1985 tot 1988 wordt er alleen nog in Detroit gereden. In 1989 neemt Phoenix voor drie jaar de fakkel over. Van 1992 tot en met 1999 staat er geen Grote Prijs van de Verenigde Staten meer op de kalender. Vanaf 2000 wordt de Grote Prijs van de Verenigde Staten georganiseerd op een circuit dat deels gebruik maakt van de Indianapolis Speedway en deels van een nieuw ontworpen infield. Een vrij belachelijk Mickey Mouse baantje trouwens en dat terwijl het infield van de Indianapolis Speedway zoveel meer mogelijkheden biedt. Zou onderstaand tracé bijvoorbeeld niet veel boeiender geweest zijn?

Indianapolis mijn versie
Mijn versie van Indianapolis – oranje: huidige versie – blauw: mijn versie

Wat zou het bloedstollend mooi zijn als de Amerikaanse Grote Prijs zou doorgaan op schitterende en legendarische circuits als Road America nabij Elkhart Lake, Wisconsin, of Laguna Seca nabij Monterey, Californië of Sears Point! Ik weet het, ik weet het. Die circuits voldoen niet aan de veiligheidseisen en ook qua logistiek voldoen ze niet aan de eisen. Maar hé, de Champ Cars hebben jarenlang op Elkhard Lake en Laguna Seca gereden. Trouwens, in 1989 is er echt overwogen om de Formule 1 naar Laguna Seca te brengen. Het gebrek aan accommodatie was toen één van de voornaamste reden om het circuit af te keuren.
En de Indy Racing League rijdt sinds 2005 ook op de Infineon Raceway bij Sears Point, Californië.

road america
Road America

road america kink
Wa een decor voor een Grote Prijs!

Laguna Seca
Laguna Seca

Laguna Seca corkscrew
Door deze bocht zou ik wel eens een Formule 1 wagen willen zien rijden!

Sears Point
Sears Point

infineon foto
Als dat ooit eens Formule 1 wagens zouden kunnen zijn…

Goed nieuws is dan weer dat de Grote Prijs van Frankrijk volgend jaar waarschijnlijk voor de laatste keer op het saaie Mickey Mouse circuit van Magny Cours wordt gereden, een circuit dat een ware schande is voor het land waar ooit de eerste Grand Prix werd verreden.
Maar zal het alternatief beter zijn? Bernie Ecclestone en Alain Prost dromen in hun drang naar commercie al luidop van een stratenrace door Parijs… Tja, als een nachtrace in de straten van Singapore kan…

Paul Ricard

Paul Ricard2
Da’s toch gewoon afschuwelijk!

En zeggen dat er zoveel Franse circuits zijn met een grote traditie. Alhoewel, Dijon is nu ook niet bepaald een topper en Paul Ricard… je krijgt migraine van al die blauwe lijnen en de chicane op de rechte lijn van Mistral is een al even grote terreuraanslag op een circuit dan de twee chicanes op de rechte lijn van Hunaudières van het circuit van Le Mans. Och, Le Mans. Zowel over de verkrachting van het circuit als de race zelf zal ik ook nog eens een berichtje posten!
Maar waarom niet Charade? Het oude Clermont-Ferrand, de “Franse Nürburgring”. Ingekort in vergelijking met de versie die tussen 1965 en 1972 vier maal gebruikt werd maar toch nog uitdagend genoeg.

Charade1

Charade2
Als dit geen prachtig circuit is!

Clermont Ferrand 1970
Andrea de Adamich op het oude Clermont Ferrand in 1970

Ondertussen komt volgend jaar wel de Grote Prijs van Abu Dhabi en onder groot voorbehoud de Grote Prijs van India op de kalender, in 2010 misschien nog Korea en zelfs Rusland en in 2011 Tsjechië, Qatar, Romenië en Venezuela! Wait and see!

07-10-08

Dinsdag 7 oktober 2008: Jean Forestier en Lucien Gillen zijn jarig

Jean Forestier
Jean Forestier

Vandaag, dinsdag 7 oktober 2008, wordt de op 7 oktober 1930 in Lyon geboren Franse wielrenner en winnaar van de Ronde van Vlaanderen in 1956, Jean Forestier, 78 jaar.
Forestier was beroepsrenner tussen 1953 en 1965. Zijn topjaren waren liepen van 1954 tot 1957.
In 1954 wint hij de Ronde van Romandië en de 16e etappe in de Ronde van Frankrijk.
Het jaar daarop, in 1955, wint hij Parijs-Roubaix en de 20e etappe in de Ronde van Frankrijk.
In 1956 wint hij de Ronde van Vlaanderen en de 16e etappe in de Ronde van Frankrijk. In Parijs-Roubaix wordt hij derde.
In 1957 wint hij voor de tweede keer de Ronde van Romandië. Hij wordt vierde in de Tour en wint er het puntenklassement. In het kampioenschap van Frankrijk wordt hij derde.
In 1958 wordt hij vijfde op zowel het Wereldkampioenschap, het Frans kampioenschap als Parijs – Roubaix.
Het jaar daarop, in 1959, wordt hij vicekampioen van Frankrijk achter Henri Anglade.
In 1960 wint hij de Omloop van de Vlaamse Gewesten, wordt vierde in Parijs – Roubaix, vijfde in de Waalse Pijl en achtste in Parijs – Tours.
In 1961 wint hij nog een etappe in de Ronde van Frankrijk, zijn vierde.
Hij wordt nog eens achtste in Parijs-Roubaix in 1962 en aan het eind van zijn carrière behaalt hij in 1964 nog ereplaatsen in Parijs-Nice (3e), Milaan-San Remo (9e) en Parijs-Brussel (10e).
Forestier is niet de oudste nog levende ex-winnaar van de Ronde van Vlaanderen. Fiorenzo Magni – winnaar in 1949, 1950 en 1951 – is 87 jaar, Raymond Impanis – winnaar in 1954 – wordt binnen 12 dagen 83 jaar en Roger Decock - winnaar in 1952 – is 81 jaar.
Jean Forestier was een droefgeestige man, met veel complexen en veel te bescheiden. Naar eigen zeggen was het niet zijn eigen klasse, maar zijn temperament van inwoner van Lyon, dat hem gedurende vier seizoenen liet uitblinken en een handvol overwinningen behalen in de zwaarste koersen waarvoor hij in de clinch ging met de allergrootste kampioenen.

Lucien Gillen
Lucien Gillen

Ook vandaag, dinsdag 7 oktober 2008, wordt de op 7 oktober 1928 in Luxemburg geboren Lucien “Lull” Gillen 80 jaar.
Gillen was tussen 1947 en 1966 baanwielrenner. Hij was een elegante atleet die in alle disciplines op de wielerbaan regelmatig kon wedijveren met de wereldtop. Gedurende 18 jaren was hij dan ook een graag geziene gast in de zesdaagsen.
Lucien Gillen studeerde ook financiële en economische wetenschappen. Hij belandde zo nog op een zeer hoge plaats in het Luxemburgse bankwezen.
In 1952 won hij samen met Kay Werner Nielsen de Zesdaagse van Kopenhagen.
Het jaar daarop, in 1953, deed hij die prestatie over maar nu met Ferdinando Terruzzi. Met Terruzzi zou hij in totaal vijf Zesdaagsen winnen. Datzelfde jaar won hij ook de Zesdaagse van Dortmund.
In 1954 won hij voor de derde maal de Zesdaagse van Kopenhagen.
Het jaar daarop, in 1955, won hij de Zesdaagse van Gent en de Zesdaagse van Berlijn.
In 1956 won hij met Gerrit Schulte voor de vierde maal de Zesdaagse van Kopenhagen.
In 1959 won hij met Peter Post de Zesdaagse van Münster.
Hij werd nog tweemaal 3e in de Zesdaagse van Kopenhagen (1955 en 1957) en behaalde ereplaatsen in o.a. Antwerpen, Berlijn, Brussel, Frankfurt, Dortmund, Hannover, München en Parijs.
In de eerste helft van de jaren ’60 was Gillen vooral actief in Canada en de Verenigde Staten. Zo won hij in 1964 samen met onze landgenoot Emile Severeyns – die vaak ploeg vormde met Rik Van Steenbergen - nog de Zesdaagse van Québec en behaalde hij ereplaatsen in New York, Montréal en Toronto.
Tussen 1947 en 1964 werd hij vele malen kampioen van Luxemburg in het baanwielrennen (achtervolging en sprint).
Lucien Gillen eindigde drie maal op het podium van het wereldkampioenschap achtervolging: in 1949 (2e), 1952 (3e) en 1954 (3e).

06-10-08

Maandag 6 oktober 2008: François Cevert en Helmut Koinigg komen om het leven

Francois Cevert1

Vandaag, maandag 6 oktober 2008, is het precies 35 jaar geleden dat op 6 oktober 1973 tijdens de kwalificatieritten voor de Grote Prijs van de Verenigde Staten in Watkins Glen de op 25 februari 1944 in Parijs geboren Franse zeer beloftevolle Formule 1-coureur François Cevert op 29-jarige leeftijd verongelukte.
François Cevert werd geboren als zoon van Charles Goldenberg, een succesvol juwelier, en Huguette Cevert.
Zijn vader was van Joods-Russische origine. Na de Russische revolutie van 1905 was hij als kind door zijn ouders naar Frankrijk gebracht. Als geregistreerde Jood liep hij tijdens de Tweede Wereldoorlog het risico te worden gedeporteerd en dus ging hij bij het verzet. Om geen argwaan te trekken kregen de kinderen de naam van zijn vrouw, Cevert, i.p.v. het Joods klinkende Goldenberg.
Tijdens zijn tienerjaren raakt François’ zijn oudere zus Jacqueline bevriend met de nu 71-jarige coureur Jean-Pierre Beltoise met wie ze later ook zou trouwen. Mede hierdoor raakt de jonge François aangetrokken tot de racewereld.
In 1970, wanneer de Franse piloot Johnny Servoz-Gavin zich na de Grote Prijs van Monaco – waarvoor hij zich niet kon kwalificeren - onverwachts besluit om zich uit de Formule 1 terug te trekken, ontstaat er bij Tyrrell Racing een mogelijkheid voor Cevert om in te stappen als teamgenoot van Jackie Stewart. Cevert wist namelijk eerder dat jaar Jackie Stewart te verslaan tijdens een Formule 2 race op het circuit van Crystal Palace en zorgt er op die manier voor dat Stewart Cevert aandraagt als nieuwe teamgenoot bij Ken Tyrell. Cevert debuteert op 21 juni in de Grote Prijs van Nederland. Aan de zijde van Jackie Stewart, die voor een groot deel ook de rol van mentor op zich neemt, toont Cevert al snel zijn talenten. In 1971 eindigt hij derde in het wereldkampioenschap.
Jong, knap, populair en geliefd bij de vrouwen, Cevert is op dat moment hét symbool voor de heropleving van de Franse autosport. 

Francois Cevert3
François Cevert in de 24 uren van Le Mans 1972

Het seizoen 1972 was matiger en Cevert behaalde slechts twee keer de tweede plaats in de Grote Prijs van België en in die van de Verenigde Staten. Lichtpuntje in dit jaar is wel zijn tweede plaats tijdens de 24 uren van Le Mans, samen met de Nieuw-Zeelander Howden Ganley in een Matra Simca achter hun ploegmaats Henri Pescarolo en Graham Hill.
In 1973 komt Cevert terug op hoog niveau en stapelen de podiumplaatsen zich op. In dat jaar eindigt hij zes keer tweede – o.a. op 20 mei in de Grote Prijs van België die voor het eerst op het circuit van Zolder werd verreden - en één keer derde. Meerdere keren net na z'n teamgenoot Stewart, van wie hij de knepen van het vak leerde. Velen waren het erover eens dat Cevert het daaropvolgende jaar de leider van het team ging worden en één van de favorieten voor het wereldkampioenschap zou zijn. Tot die laatste Grote Prijs van het seizoen…

Francois Cevert4
Net na het dodelijk ongeval…

De Tyrrell van Cevert, die samen met Ronnie Peterson streed om de pole-positie, slipt en belandt ondersteboven op de vangrail. Cevert was op slag dood. Jackie Stewart was één van de eersten ter plaatse en zei later: "They had left him, because he was so clearly dead."

Francois Cevert5

Francois Cevert6

Het graf van François Cevert

Cevert werd begraven in 'Le Cimétière De Vaudelnay' in het stadje Vaudelnay russen Nantes en Tours.

De dood van François Cevert was de directe aanleiding voor zijn ploegmaat Jackie Stewart – die al na de Grote Prijs van Oostenrijk op 15 augustus zeker was van zijn derde wereldtitel - zijn aangekondigde afscheid van de autosport met één dag te vervroegen. Hij zou ’s anderendaags niet meer starten in de Grote Prijs zelf en bleef zo met 99 gereden Grote Prijzen (waarvan hij er 27 won, zijnde 36%) in de statistieken staan.

Francois Cevert2
3 oktober 1971: François Cevert wint zijn eerste Grote Prijs op het circuit van Watkins Glen

Afgelopen vrijdag 3 oktober, vandaag drie dagen geleden, was het precies 37 jaar geleden dat op 3 oktober 1971 diezelfde François Cevert uitgerekend op het Amerikaanse circuit van Watkins Glen zijn eerste Grand Prix overwinning behaalde. In die Grote Prijs vertrok de latere tweevoudige wereldkampioen (1972 en 1974) Emerson Fittipaldi voor de eerste keer in zijn carrière vanop de eerste startrij. Naast hem had Jackie Stewart de pole position gereden.
Tijdens de wedstrijd reed onze landgenoot Jacky Ickx voor de tiende maal in zijn carrière de snelste ronde in de race.

Met de dood van François Cevert kwam er een einde aan een tragisch autosportseizoen dat begon met de meest dramatische editie van de 500 mijlen van Indianapolis ooit, waarin al tijdens de "Pole Day" op zaterdag 12 mei 1973 de Amerikaan Art Pollard op 46-jarige leeftijd verongelukte. De 500 mijlsrace zelf werd verreden op woensdag 30 mei 1973, twee dagen na “Memorial Day” op maandag 28 mei 1973 waarop de wedstrijd traditioneel wordt gehouden. Maar omdat op maandag de wedstrijd al in de eerste ronde werd stilgelegd na een zwaar ongeval van rookie David "Salt" Walther en het op dinsdag de ganse dag regende werd de uiteindelijke race pas op woensdag gereden. In de 58e ronde belande de wagen van de Amerikaan David Earl “Swede” Savage tegen de muur en vloog in brand. Savage werd zwaar gewond naar het ziekenhuis gevoerd waar hij 55 dagen later op 2 juli 1973 toch nog onverwacht overleed aan zijn verwondingen. Armando Teran, één van de teamleden van Swede Savage sprong na het ongeval van zijn piloot in de pitstraat en werd daar in de verwarring aangereden door een brandweerwagen die in de verkeerde richting de pitstraat kwam ingereden. Armando Teran overleefde de aanrijding niet.
(zie ook: http://dutje63.spaces.live.com/blog/cns!753F2B4A87709FF!5...)

Op 23 juni 1973 kwam de Britse piloot Gerry Birrell om het leven bij een ongeval tijdens de kwalificatieritten voor een manche van het Europees Formule 2 kampioenschap op het circuit van Rouen-les-Essarts. Birrell was tijdens de 24 uren van Le Mans van 1972 samen met onze landgenoot Claude Bourgoignie nog tiende geworden in een Ford Capri. Het jaar daarop nam hij opnieuw deel aan de 24 uren van Le Mans in een Ford Capri maar moest met zijn ploegmaats Jean Vinatier en Helmut Koinigg na 152 ronden de strijd staken. Twee weken later verongelukte Birrell, zijn ploegmaat Koinigg liet later op het seizoen het leven (zie lager).

Tijdens de 24 uren van Francorchamps op zaterdag 21 juli en zondag 22 juli 1973 kwamen bij een ongeval op zaterdagavond rond 23u in de snelle en lange rechterbocht naar Burneville de Duitser Hans-Peter Joisten in zijn BMW Alpina en de Fransman Roger Dubos in zijn Alfa Romeo om het leven. Dubos’ verloofde was de Belgische pilote Christine Beckers die vaak onder het pseudoniem "Christine" reed. Zij nam ook deel aan de wedstrijd als ploegmate van Patrick Neve, maar werd, nadat ze de dood van haar verloofde had vernomen, vervangen door Huub Vermeulen.

25 minuten na het ongeval van Joisten en Dubos crashte de Italiaan Massimo Larini met zijn Alfa Romeo in Les Combes. De wagen vloog over de vangrail en belandde in het lager gelegen veld aan de andere kant van de vangrail. Larini werd met zware verwondingen naar een hospitaal in Luik gebracht waar hij zeven dagen later, in de avond van zaterdag 28 juli 1973, overleed. Massimo Larini was de oom van de latere Formule 1-piloot Nicola Larini die als tweede zou eindigen in de dramatische Grote prijs van San Marino van 1994 waarin Ayrton Senna om het leven kwam nadat op zaterdag de Oostenrijker Roland Ratzenberger tijdens de kwalificatieritten al dodelijk was gecrasht.

Op 29 juli 1973, de dag nadat Massimo Larini in Luik overleden was, kwam de Brit Roger Williamson op dramatische wijze om het leven tijdens de Grote Prijs van Nederland op het circuit van Zandvoort.

Watkins Glen
Het circuit van Watkins Glen

HelmutKoinigg1

Precies één jaar na de dood van François Cevert en vandaag precies 34 jaar geleden verongelukte op 6 oktober 1974 opnieuw tijdens de Grote Prijs van de Verenigde Staten en op hetzelfde circuit van Watkins Glen de op 3 november 1948 in Wenen geboren Oostenrijkse Formule 1-coureur Helmut Koinigg op 26-jarige leeftijd. Het was pas zijn tweede Grote Prijs. Veertien dagen eerder had hij op 22 september 1974 zijn Formule 1-debuut gemaakt in de Grote Prijs van Canada op het circuit van Mosport Park en was als tiende geëindigd.

HelmutKoinigg2

HelmutKoinigg3
Na het ongeval…

Toen hij in de tiende ronde van de Amerikaanse Grote Prijs de remzone naderde van een bocht, genaamd The Toe, begaf de ophanging van zijn Surtees-Ford het waardoor deze recht op de vangrail inreed. De snelheid waarmee Koinigg crashte was niet zo hoog, en normaal gezien zou hij zonder al te veel kleerscheuren uit het ongeluk moeten gekomen zijn. Maar de vangrail was te hoog geplaatst waardoor de bolide er onderdoor reed. Door de manier waarop de bolide onder de vangrail door schoof werd hij onthoofd… Koinigg overleefde de klap niet.