25-09-08

Donderdag 25 september 2008: wereldsnelheidsrecords (2)

Sunbeam 350HP van Malcolm Campbell
 De Sunbeam 350HP van Malcolm Campbell

Vandaag, donderdag 25 september 2008, is het precies 84 jaar geleden dat op 25 september 1924 Malcolm Campbell in zijn Sunbeam 350HP het wereldsnelheidsrecord te land op 235.21 km/u bracht. Het was de eerste maal dat hij dit record op zijn naam schreef. Op 21 juli 1925 verbeterde hij zijn eigen record en bracht het op 242.79 km/u. In totaal zou hij tussen 1924 en 1935 in zijn strijd met Henry Segrave en John Godfrey Parry-Thomas het wereldsnelheidsrecord te land negen maal breken. Malcolm Campbell was de enige van deze drie die een natuurlijke dood zou kennen.
Op 21 maart 1926 brak Henry Segrave het record van Malcolm Campbell uit 1925 en bracht het op 245.10km/u. Dit was de laatste maal dat het wereldsnelheidsrecord werd gebroken door een gewone racewagen en niet door een wagen die speciaal gebouwd was om het record te breken.
Een maand later, op 27 april 1926, werd John Godfrey Parry-Thomas recordhouder en behield het tot Malcolm Campbell het op 4 februari 1927 op 281.44km/u bracht, het laatste wereldsnelheidsrecord dat in Europa werd gevestigd.

John Godfrey Parry-Thomas
 John Godfrey Parry-Thomas

John Godfrey Parry-Thomas verongelukte op 3 maart 1927 op het lange strand van Pendine Sands in Wales toen hij probeerde het record van Malcolm Campbell uit 1927 te verbeteren. Hij was 42 jaar oud.
Parry-Thomas werd begraven in Byfleet in Surrey, vlakbij het circuit van Brooklands. Zijn recordwagen die hij “Babs” genoemd had, werd ingegraven op het strand van Pendine Sands, vlakbij de plaats waar hij verongelukte. Zo’n 40 jaar later werd de wagen terug opgegraven en gerestaureerd. Hij staat nu in het Pendine Museum of Speed in Carmarthenshire.
Na de dood van J.G. Parry-Thomas bleven Campbell en Segrave elkaar bestoken om het wereldsnelheidsrecord op hun naam te schrijven.

Henry Segrave
 Henry Segrave

Henry Segrave verongelukte op 13 juni 1930 op 33-jarige leeftijd in een poging het wereldsnelheidsrecord te water te breken. Zijn boot raakte waarschijnlijk een stronk en kapseisde. In het hospitaal kwam hij nog even bij bewustzijn, lang genoeg om te vernemen dat hij het record te water had gebroken. Even later overleed hij. Ook zijn mecanicien die mee aan boord zat, overleefde het ongeval niet.
Malcolm Campbell overleed na een lange ziekte op 31 december 1948 in Reigate, Surrey, op de leeftijd van 63 jaar. Zijn zoon Donald verongelukte 19 jaar later in een poging het wereldsnelheidsrecord te water op zijn naam te schrijven.

Andy Green
 Andy Green

Thrust SSC
 Thrust SSC

Precies 73 jaar na het eerste wereldsnelheidsrecord te land van Malcolm Campbell en vandaag elf jaar geleden, op 25 september 1997, bracht Andy Green in de Amerikaanse Black Rock Desert het wereldsnelheidsrecord in zijn Thrust SSC op 1149.30 km/u. Hij brak daarmee het 14 jaar oude record van Richard Noble die op 4 oktober 1983 een snelheid van 1019.47km/u had gehaald.
Andy Green, een piloot bij de Britse Royal Air Force, was ook de eerste mens die op land door de geluidsmuur brak. Dat gebeurde op 15 oktober 1997, precies 50 jaar en één dag nadat Chuck Yeager op 14 oktober 1947 als eerste mens ooit met het experimentele raketaangedreven vliegtuig Bell X-1 door de geluidsmuur was gevlogen.
Andy Green bereikte een snelheid van 1227.99 km/u oftwel Mach 1.016.
Dit record houdt nu al bijna 11 jaar stand.
(zie ook 16 september 2008)

De commentaren zijn gesloten.