19-09-08

Autosport: vrijdag 19 september 2008

Gisteren had ik het over Belgische Formule 1-rijders. Naast de 20 Belgen namen ooit deel aan minstens één Grote Prijs Formule 1 zijn er ook nog drie die dit wel geprobeerd hebben maar er niet in slaagden.
In 1959 kon Alain de Changy zich niet kwalificeren voor de Grote Prijs van Monaco. Niet abnormaal overigens gezien er maar 16 wagens aan de start mochten verschijnen. O.a. Ivor Bueb (winnaar van de dramatische 24 uur van Le Mans van 1955), Lucien Bianchi en Maria Teresa de Filippis (de eerste vrouw in de Formule 1) slaagden er ook niet in.
Bas Leinders was in 2004 derde piloot bij Minardi waardoor hij elk Grand Prix weekend aan de vrije trainingen op vrijdag kon deelnemen. Hij kreeg echter nooit de kans ook effectief te mogen starten in een Grote Prijs.

Bernard de Dryver
 Bernard de Dryver

In 1977 had Bernard de Dryver zich met een March-Ford ingeschreven voor de Grote Prijs van België die dat jaar op het circuit van Zolder doorging en die uw dienaar ter plaatse heeft mogen meemaken… in de regen…
Samen met Emilio de Villota, Alex Ribeiro, Conny Andersson en Hector Rebaque slaagde de Dryver er niet in zich voor de Grand Prix te kwalificeren.
Toch stond er een Belg aan de start. Patrick Neve reed er één van zijn tien Grote Prijzen en werd tiende.
Wel, die Bernard de Dryver, geboren in Brussel op 19 september 1952, wordt vandaag 56 jaar.
Nochtans heeft Bernard de Dryver uiteindelijk een mooie autosportcarrière uitgebouwd. In 1975 had hij al deelgenomen een het EK Formule 2 maar kon er door gebrek aan ervaring (hij werd gesponsord door het bedrijf van zijn vader) geen indruk maken. In 1979 reed hij het volledige Aurora UK Formula One Championship waarbij hij een aantal malen het podium haalde en vierde werd in de eindstand.
Tussen 1979 en 1992 nam hij tien maal deel aan de 24 uren van Le Mans. In 1987 eindigde hij er als tweede in de Primagaz Porsche 962C, samen met Jürgen Lässig en Pierre Yver.

Nigel Mansell in de CART PPG IndyCar World Series
 Nigel Mansell in de CART PPG IndyCar World Series

En vandaag is het precies 15 jaar geleden dat de Brit Nigel Mansell autosportgeschiedenis schreef. Op 19 september 1993 won hij op de Nazareth Speedway in Pennsylvania de Bosch Spark Plug Grand Prix, de15e en voorlaatste manche van de Amerikaanse CART PPG IndyCar World Series. Daarmee had hij in de stand om het kampioenschap 191 punten, genoeg om kampioen te worden.
Een week daarvoor had Damon Hill de Grote Prijs van Italië geworden. De leider in het wereldkampioenschap, Alain Prost, moest met zijn Williams-Renault op vijf ronden van het einde de strijd staken nadat hij de hele wedstrijd aan de leiding had gelegen. Daardoor bleef hij in de stand van het WK steken op 81 punten. Met Damon Hill op 23 punten en met nog 30 punten te verdienen was dit een voorsprong die niet voldoende was om wereldkampioen te  worden.
Omdat Nigel Mansell in 1992 wereldkampioen Formule 1 was geworden en hij een week na die Grote Prijs van Italië dus ook de Amerikaanse CART PPG IndyCar World Series titel op zak had, was de Brit één week lang kampioen in de twee belangrijkste autosportkampioenschappen! Niemand had hem dat ooit voorgedaan en tot nu toe heeft hij ook geen navolging gekend.
Op 26 september 1993 werd Alain Prost tweede in de Grote Prijs van Portugal wat hem genoeg punten opleverde om Mansell te onttronen en wereldkampioen te worden.

Nigel Mansell
 Nigel Mansell

De commentaren zijn gesloten.