18-09-08

Autosport: 18 september: 55 jaar geleden verongelukte Charles de Tornaco

Het zou een quizvraag kunnen zijn: hoeveel Belgen hebben ooit een Grand Prix Formule 1 gereden?
Waarschijnlijk denkt iedereen dan aan Jacky Ickx en Thierry Boutsen die respectievelijk 114 en 163 Grote Prijzen reden en er respectievelijk acht en drie wonnen.
Oudere autosportliefhebbers herinneren zich misschien ook nog Johnny Claes (23x tussen 1950 en 1955), Lucien Bianchi (17 tussen 1959 en 1968), Olivier Gendebien (14x tussen 1956 en 1961), Willy Mairesse (12x tussen 1960 en 1965), Paul Frère (11x tussen 1952 en 1956), André Pilette (9x tussen 1951 en 1964) en Jacques Swaters (7x tussen 1951 en 1954).
Iets jongere autosportliefhebbers weten misschien nog dat Patrick Neve in 1976 en 1977 tien grote Prijzen reed en dat Eric van de Poele en Bertrand Gachot in de jaren ’90 actief waren.

Charles de Tornaco
 Charles de Tornaco

Maar wie heeft ooit gehoord van Georges Berger, Roger Laurent, Arthur Legat, Christian Goethals, Andre Milhoux, Teddy Pilette (zoon van André Pilette) en… Charles de Tornaco die in 1952 in een Ferrari deelnam aan de Grote Prijzen van België en Nederland. In België werd hij op 22 juni 1952 op het circuit van Francorchamps zevende achter Paul Frère maar voor Johnny Claes. Hij heeft dus op een haar na geen punten gescoord in zijn eerste Grote Prijs! Als hij dat wel had gedaan had Charles de Tornaco in de statistieken voor altijd naast Jackie Stewart, Alain Prost, Jacques Villeneuve, Kimi Raikkonen, Lewis Hamilton en Sebastian Vettel gestaan…

Charles de Tornaco wagen
Charles de Tornaco wagen

In 1953 probeerde Charles de Tornaco nog tweemaal deel te nemen aan een Grote Prijs maar in Italië geraakte hij niet gekwalificeerd en in België ging hij uiteindelijk niet van start.
Op 18 september 1953, vandaag precies 55 jaar geleden, kwam hij om het leven toen hij op Modena, het testcircuit van Ferrari, tijdens de trainingen voor de IV Gran Premio di Modena over kop sloeg en verpletterd werd door de Ferrari 500 F2 wagen waarin hij reed.
Er was geen medische assistentie voorhanden en Charles de Tornaco overleed in een gewone wagen waarmee men hem naar het hospitaal voerde.

En het antwoord op de quizvraag? 20 Belgen namen ooit deel aan minstens één Grote Prijs Formule 1. Van de ouderen onder hen zijn Andre Milhoux en Jacques Swaters zijn alleen nog in leven. Paul Frère overleed begin dit jaar op 23 februari. Hij was 91 jaar.

Andre Milhoux
Andre Milhoux

Andre Milhoux werd geboren op 9 december 1928 en is nu 79 jaar oud. In 1956 nam hij deel aan de Grote Prijs van Duitsland op de legendarische Nürburgring. Hij moets met een opgeblazen motor opgeven op zeven ronde van het einde terwijl hij in zevende positie lag.

Jacques Swaters
Jacques Swaters

Jacques Swaters werd geboren in Sint-Lambrechts-Woluwe op 30 oktober 1926 en is nu 81 jaar oud. Tussen 1951 en 1954 nam hij deel aan zeven Grote Prijzen. In 1953 werd hij zevende in de Grote Prijs van Duitsland met slechts 39” achterstand op Stirling Moss (remember gisteren…)!
In 1950 richtten hij samen met Paul Frère en André Pilette de Ecurie Belgique op. Swaters reed met een door de Ecurie ingeschreven gele Talbot Lago in twee Grand Prix': de Grand Prix van Duitsland en de Grand Prix van Italië in 1951.
In 1952 richtten Swaters en Charles de Tornaco (zie hierboven!) de Ecurie Francorchamps op. In 1952 tijdens een Formule 2 wedstrijd op de Avusring behaalde Swaters een overwinning. Later concentreerde Swaters zich op het langeafstandsracen met aanvankelijk Jaguars type C en D.
In 1957 stopte Swaters met het racen, maar werd hij teambaas van de Ecurie Nationale Belge, een fusie tussen de Ecurie Francorchamps, Ecurie Belgique en Johnny Claes' Ecurie Belge. Belangrijke coureurs die uitkwamen voor het team waren o.a. Olivier Gendebien, Lucien Bianchi en Mauro Bianchi.
Het team was voornamelijk succesvol in de langeafstandsraces, hoewel men ook Emeryson's met Maseratimotoren inschreef voor de Formule 1. Swaters bleek bij de aankoop van de Emeryson voor de gek gehouden te zijn en de auto's bleken pijnlijk langzaam. Slechts in 1960 wist het een Formule 1 wereldkampioenschapspunt te behalen.
Echter in de langeafstandsraces was de Ecurie Francorchamps zeer succesvol. Zo werd het in 1965 derde in de 24 uren van Le Mans met Willy Mairesse en Jean Blaton. De Ecurie zou tot 1982 auto's inschrijven, waarna Swaters zich op zijn Ferrari garagebedrijf richtte. Hij was een van de eerste Ferraridealers.
Tegenwoordig is hij archivaris van de Jacques Swaters Foundation, die een Ferrarimuseum bestiert.
Jacques Swaters is de oudst nog levende Belgische Formule 1-piloot.

De commentaren zijn gesloten.