10-09-08

10 september in de autosport

Aanstaande zondag wordt op het circuit van Monza de Grote Prijs van Italië verreden. Het is dus niet abnormaal dat er deze dagen nogal – vooral tragische gebeurtenissen - te herdenken vallen die ooit op het supersnelle circuit van Monza zijn gebeurd.

Jochen Rindt ongeval

Jochen Rindt

Zo konden we vijf dagen geleden al herdenken dat op 5 september 1970 de Oostenrijkse Formule 1-piloot Jochen Rindt tijdens de kwalificatieritten van de grote Prijs van Italië op 28-jarige leeftijd om het leven kwam.
Die Italiaanse Grand Prix was de op drie na laatste van het seizoen. Rindt stond met 45pt aan de leiding in de stand om het wereldkampioenschap met 20pt voorsprong op Jack Brabham, 25 op Denny Hulme en 26 op Jackie Stewart en onze landgenoot Jacky Ickx. De Zwitser Clay Regazzoni won de Grote Prijs – de eerste Grand Prix zege uit zijn carrière (op zijn tweede zou hij nog vier jaar moeten wachten) - voor Stewart die daardoor in de stand om het WK ex-aeqo met Brabham op de tweede plaats kwam te staan. In Canada ging de overwinning naar Jacky Ickx die daarmee opschoof naar de tweede plaats in het WK met nog 17 punten achterstand op Rindt. In de Verenigde Staten werd Ickx vierde waardoor, met nog één Grote Prijs te gaan, zijn achterstand op Rindt 14 punten bedroeg. Een onoverbrugbare kloof. Jochen Rindt werd de eerste en tot nog toe enige postume wereldkampioen Formule 1. Om wereldkampioen te worden had Ickx trouwens niet alleen in Amerika moeten winnen maar ook in Mexico, wat hij trouwens deed. Hij werd vicewereldkampioen met vijf punten achterstand op Rindt.
 



 von Trips ongeval 1

von Trips ongeval 2

Op 10 september 1961, vandaag precies 47 jaar geleden, kwam de Duitse Formule 1-piloot Wolfgang Graf Berghe von Trips tijdens de Grote Prijs van Italië op 33-jarige leeftijd om het leven. Von Trips werd geboren in Keulen op 4 mei 1928.
Tijdens de wedstrijd kwam zijn wagen bij het inrijden van de Parabolica in botsing met die van Jim Clark. von Trips' auto vloog de tribune in waarbij 15 toeschouwers om het leven kwamen. Op dat ogenblik stond von Trips, met nog twee races te gaan, aan de leiding in het WK met 4 punten voorsprong op zijn Amerikaanse ploegmaat Phil Hill. Deze won de wedstrijd en werd wereldkampioen. Phil Hill zelf overleed op 28 augustus jongstleden, nauwelijks twee weken geleden, in Salinas, California. Hij werd 81 jaar oud.

von Trips foto

Wolfgang Graf Berghe von Trips debuteerde op 13 januari 1957 in de Grote Prijs van Argentinië. Hij reed in totaal 27 grote prijzen en won er twee van, die van Nederland en Groot-Brittannië in 1961, telkens in een Ferrari.
Hij werd begraven in het Friedhof an der Clemenskirche in Kerpen-Horrem waar zich ook het Villa Trips-Museum für Rennsportgeschichte bevindt, een museum over de geschiedenis van de autosport ter nagedachtenis van Wolfgang Graf Berghe von Trips.
Nice to know: in Kerpen zijn ook Michael en Ralf Schumacher opgegroeid…


Fittipaldi foto

Vandaag precies 36 jaar geleden won de Braziliaan Emerson Fittipaldi op 10 september 1972 de 43e Grote Prijs van Italië. Daardoor had hij in de stand om het wereldkampioenschap 30pt voorsprong op Denny Hulme en werd Fittipaldi op de leeftijd van 25 jaar 8 maanden en 29 jaar de jongste wereldkampioen tot dan toe. Zijn record hield stand tot op 25 september 2005 toen ene Fernando Alonso derde werd in de Grote Prijs van Brazilië wat genoeg was om wereldkampioen te worden en daardoor op de leeftijd van 24 jaar 1 maand en 27 dagen het record van Fittipaldi te breken.


Peterson ongeval 2

Peterson ongeval

Peterson ongeval 3

Vandaag precies 30 jaar geleden werd op 10 september 1978 de 49e Grote Prijs van Italië verreden. Toen na de opwarmingsronde de startgrid stilaan vorm kreeg vlagde een overenthousiaste racestarter de race te vroeg op gang. De eerste coureurs op de grid stonden stil terwijl de staart nog in beweging was. Het resultaat was dat er een massa bolides de chicane net voor de 'curva grande' inging. Riccardo Patrese, door velen gezien als de man die het ongeluk veroorzaakte, kwam tijdens een inhaalbeweging buiten de wegmarkeringen van het circuit terecht kwam in contact met James Hunt die met het linkervoorwiel het rechterachterwiel van Peterson aantikte. Ook Vittorio Brambilla, Hans-Joachim Stuck, Patrick Depailler, Didier Pironi, Derek Daly, Clay Regazzoni en Brett Lunger raakten betrokken in de crash. Peterson's Lotus ging hard in de vangrails. De volgestouwde brandstoftank scheurde en de bolide was in geen tijd een vuurbal. Peterson zat door de klap klem in zijn wagen, maar Hunt, Regazzoni and Depailler kregen hem er tijdig uit vooraleer hij al te zware brandwonden zou oplopen. Hij was volledig bij bewustzijn en werd in het midden van de weg gelegd. Het was duidelijk dat Peterson zeer zwaar verwond was aan beide benen. Het duurde maar liefst 20 minuten vooraleer er dokters en een ambulance ter plaatse waren. Er was op dat moment meer bezorgdheid rond de toestand van Brambilla, die een rondvliegend wiel op zijn hoofd kreeg en in bewusteloze toestand in de bolide bleef zitten. Peterson's leven was op dat moment niet in gevaar. Hij werd overgebracht naar een hospitaal in Milaan, de brokstukken werden van het circuit gehaald en er werd een herstart gegeven.
In het hospitaal werd duidelijk dat Peterson 17 breuken in het rechterbeen had en 3 in het linkerbeen. Na overleg met Ronnie zelf, besloten de artsen tot operatie over te gaan om de beenderen te stabiliseren.
De Italiaan Vittorio Brambilla, de “De Gorilla van Monza”, zou in 1979 en 1980 nog vier Grote Prijzen rijden maar stopte daarna met racen. Hij stierf op 26 mei 2001 op 63-jarige leeftijd aan een hartaanval toen hij in zijn tuin aan het werk was.
Na het ongeval werd "Professor" Sid Watkins aangesteld als verantwoordelijke voor reddingen en eerste zorgen op het circuit. Dit kreeg heel wat tegenstand en controverse, maar cijfers tonen aan dat het een grote stap voorwaarts was inzake veiligheid. Tussen 1973 en 1977 waren er 51 zwaargewonde coureurs in 250 ongelukken, in de periode 1978-1982 waren dat er slechts 3 in 283 ongelukken...


Vandaag precies acht jaar geleden werd op 10 september 2000 de 71e Grote Prijs van Italië verreden. Bij een ongeval kort na de start kwamen de wagens van Rubens Barrichello, David Coulthard, Jarno Trulli, Heinz-Harald Frentzen en Pedro de la Rosa met elkaar in aanraking. Een losgekomen wiel van de wagen van Frentzen vloog door de omheining en raakte de vrijwillige brandweerman Paolo Ghislimberti dodelijk. Hij was 34 jaar oud en liet een zwangere vrouw achter. Een fonds werd opgericht door mensen in en rond de Formule 1 voor zijn weduwe en baby.

17:58 Gepost door dutje in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: autosport, grote prijs van italie |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.